
Kristuskransen består af forskellige perler, fx en Gudsperle, Jeg-perle, Dåbsperle. Hvilke tekster i Det Nye Testamente er gode at bruge? Sognepræst Annette Molin Brautsch giver et svar
Til Bibelselskabet
Jeg har netop været på Landskursus for kirke og kultur-medarbejdere. Der fulgte jeg et undervisningsmodul med bla. Lisbet Kjær Müller angående Børn i kirken - børnefamilier som målgruppe.
I den forbindelse talte vi om fordelene ved at gå lige på tekststykker fra Det Nye Testamente i forbindelse med undervisning af mini-konfirmander. Her bruger jeg også kristuskransen i struktureringen af et forløb.
Mit spørgsmål er: Hvilke tekststykker fra Det Nye Testamente vil være oplagte at bruge i forbindelse med kristuskransens Gudsperle, Jeg-perle, Dåbsperle og Ørkenperle?
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Karoline Rønne
KK-medarbejder i Resen Kirke
************************************
Kære Karoline
I arbejdet med børn og unge er det oplagt at bruge kristuskransen som et pædagogisk redskab til fordybelse. Hvad sker der, når perlernes betydninger udelukkende udfoldes gennem det nytestamentlige gudsbillede?
Det er en oplagt ide at give mini-konfirmander såvel som konfirmander oplevelsen af, at kirken er et sted for både sjove aktiviteter og rolig fordybelse. Alt sammen for, at de kan fornemme kirken, som et udgangspunkt for relationer mellem dem og noget, der er større end dem.
Kristuskransen er et godt pædagogisk redskab til fordybelse. En krans af perler, der hver især har en betydning, der kan foldes ud i samtale, meditation eller en aktivitet. Den er bygget op omkring 12 perler, der hver udtrykker en side af den kristne tro. Det er den svenske biskop emeritus Martin Lønnebo, der første gang præsenterer denne meditative perlekrans. Kransens perler er: 1 Gudsperle, 1 Dåbsperle, 1 Jegperle, 1 Ørkenperle, 1 Bekymringsløshedsperle, 2 Kærlighedsperler, 3 Hemmelighedsperler, 1 Natperle, 1 Opstandelsesperle.
Der er skrevet forskellige brugsbøger om Kristuskransen, som kommer med eksempler på hvilke bibeltekster man kan bruge til de enkelte perler. Her kan man benytte både Det Gamle og Det Nye Testamente, når indholdet af perlerne skal foldes ud.
Det kan dog også være en god øvelse at fokusere på fx kun at bruge Det Nye Testamente i formidlingen af det kristne Gudsbillede. Vi lever i opstandelsens tidsalder, og derfor skulle vi gerne formidle et opstandent og tilgivende Gudsbillede til børnene. Går man på opdagelse i hele Bibelen vil man se, at Gud beskrives som mange ting, fx en hyrde, en konge, en dør, en lampe, en klippe etc. Vores Gudsbilleder er altså mange og taler man med et andet menneske om Gud, kan opfattelsen af Gud dermed også være meget forskellig.
Hvis man ser på de fire perler: Gud, Jeg, Dåb og Ørken, så vil en nytestamentlig vinkel herpå særligt pege på Kristus. Perlerne vil få en dyb forbindelse mellem mig ”Jegperlen” og Jesus, som Guds søn, der døbes, ligesom mig, og som fristes i ørkenen, ligesom jeg også kan opleve at blive fristet i mit liv.
Man kan med fordel bruge følgende bibelsteder fra Det Nye Testamente, når disse fire perlers særligt kristne betydning skal formidles til børnene.
Gudsperlen:
- Lukasevangeliet kapitel 1,78-79: Gud sammenlignes med en solopgang.
- Første Johannes Brev kapitel 1,5b: Gud er som lys.
- Johannesevangeliet kapitel 1,1-18: Prologen med Gud som lyset og ordet.
- Lukasevangeliet kapitel 11,2: Fadervor - bønnen til Gud som far.
- Matthæusevangeliet kapitel 9,10-13: Gud som læge, da Jesus spiser sammen med toldere og syndere.
- Matthæusevangeliet kapitel 28,1-7: Herrens engel bebuder opstandelse og nyt liv.
- Matthæusevangeliet kapitel 8,23-27: Stormen på søen, hvem er han, som både storm og sø adlyder?
Jegperlen:
- Matthæusevangeliet kapitel 11,1-6: Johannes Døberens spørgsmål og Jesus' svar. Da Jesus skal svare på, hvem han er, henviser han til de mennesker, han har mødt, for det er i samspillet med andre, at vores identitet bliver til.
- Matthæusevangeliet kapitel 13,45-46: Himmeriget ligner en købmand, der fandt den smukkeste perle – mennesket kan sammenlignes med en perle, som er uvurderlig for Guds åsyn.
Dåbsperlen:
- Matthæusevangeliet kapitel 3,13-17: Jesus' dåb og Johannes Døberen, den treenige Gud viser sig som far, søn og ånd.
- Matthæusevangeliet kapitel 28,16-20: Dåbsbefalingen.
- Markusevangeliet kapitel 10,13-16: Jesus og de små børn, man skal blive som et barn, for at være i Guds rige.
Ørkenperlen:
Handler om at leve i modgang og leve med sine fejl.
- Lukasevangeliet kapitel 4,1-13: Jesus' fristelse i ørkenen sætter fokus på livets mange fristelser. Judas forråder Jesus, men Peter overrasker ved også at fornægte ham,
- Lukasevangeliet kapitel 22,47-48
- Lukasevangeliet kapitel 22,54-62
Med venlig hilsen
Annette
Annette Molin Brautsch er cand.theol. og sognepræst ved Flintholm Kirke, Frederiksberg.
Alle medlemmer af Spørg om Bibelen-panelet svarer på baggrund af deres egen viden og overbevisning.
Har du et spørgsmål til "Spørg om Bibelen"? Send det til spoerg@bibelselskabet.dk
Læs mere om Kristuskransen
Martin Lønnebo, Kristuskransen, oversat til dansk, Unitas, 2003.
Anna Helleberg Kluge, Free spirit, RPF, 2008.
Emma Tribell, Konfirmandundervisning med kristuskransen, Aros Underviser, 2012
Ro og rejs

Forfatter: | Marie J. Damm |
---|---|
Sidetal: | 50 sider |
Indbinding: | Spiralryg |
Forlag: | Bibelselskabet |
Varenummer: | 978-87-7523-935-1 |
---|---|
Mål: | 21,5 x 30 cm |