16.04.2015 Thilde Thordahl Andersen
En børnebibel gjorde forskellen for Henrik Marstal
NY SERIE: DET BETYDER BIBELEN FOR MIG
Det er musikken og en børnebibel, som har været indgangen til Bibelens univers for musikeren og forfatteren Henrik Marstal. Han kan dog ikke forlige sig med alle Bibelens fortællinger.
Da Henrik Marstal var barn, var han nok den mest uheldige i hele skolen. Hvis nogen i skolegården sparkede til en fodbold, og der røg en træsko af i farten, kunne man være sikker på, at den træsko ville ramme Henrik Marstal lige i hovedet.
En eller anden gang havde han igen været uheldig og lå derfor derhjemme i sengen og kedede sig. Men denne gang fik Henrik Marstal en børnebibel at fordrive tiden med, og videbegærlig, som han var, slugte han den råt.
Henrik Marstal kommer egentlig ikke fra et bibelstærkt hjem. Derhjemme gjorde man i hans barndom nærmere en dyd ud af ikke at have et forhold til Bibelen. Men ved mødet med børnebibelen den dag i sygesengen fik Henrik Marstal en mindeværdig oplevelse.
”Det var en meget særlig gave at få. Jeg følte mig taget alvorligt, og da jeg læste i den, havde jeg det som om, jeg stod ansigt til ansigt med evigheden. Det kan være svært for små børn at forstå, at der har været en verden, før de selv blev til. Men der blev jeg klar over det,” fortæller han.
Henrik Marstal er musiker, debattør og forfatter. Han har i de seneste år gjort sig særligt bemærket som kønspolitisk debattør i de danske medier, blandt andet som fast blogger for Politiken. Men Henrik Marstal har sin professionelle baggrund i musikken, og han har som musiker og producer gennem årene blandt andet stået bag succeser som Ibens og Marie Frank. Henrik Marstal er desuden forfatter til bøger om alt fra elektronisk musik til Benny Andersen.
Indføring i Bibelen gennem musikken
Henrik Marstal har gennem sin opvækst fået kendskab til de bibelske fortællinger gennem salmer, som han sang til morgensang i skolen.
Og musikken er fortsat en dør ind til Bibelens univers, fortæller han:
”Fordi jeg har musikbaggrund, har jeg gennemtæsket utroligt meget materiale med tekster knyttet til Bibelen og kristendommen. Hele den store kanon af katolske tekster og messer kender jeg ud og ind fra den klassiske musik, som jeg har studeret. Og gennem den indføring har jeg fået Bibelen ind under huden og har i dag et nysgerrigt forhold til kirken.”
Johannes’ Åbenbaring som inspiration
Henrik Marstals yndlingssteder i Bibelen er i høj grad påvirket af musik, som gør brug af bibelske tematikker, og som har rørt ham.
Matthæusevangeliet og Johannesevangeliet har han fået et indgående kendskab til gennem Johan Sebastian Bach. Og et ganske særligt værk har åbnet hans øjne for Johannes’ Åbenbaring:
"Bibelen er nogle steder direkte antifeministisk, og det er et problem, som jeg mener, vi bør gøre op med i et moderne samfund"
”Komponisten Oliver Messiaen sad under Anden Verdenskrig i kz-lejr. Der var de i alt fire musikere, og han skrev derfor et værk for cello, klaver, violin og klarinet, som han kaldte ’Kvartet til tidens ende.’ Inspirationen havde han fundet i Johannes’ Åbenbaring, hvor der står, at der ikke er mere tid tilbage – og det bliver virkelig rørende, når det kommer fra en mand, der sidder i koncentrationslejr. Olivier Messiaen overlevede, og værket blev udgivet. Det synes jeg virkelig er markant,” siger Henrik Marstal.
Ønsker opgør med antifeministiske bibelfortællinger
Det er dog ikke alt ved Bibelen, som Henrik Marstal kan forlige sig med. Kønsrelationerne i de bibelske fortællinger har han svært ved at komme overens med:
”Bibelen bringer i høj grad den tanke frem, at verden er styret af mænd – mænd agerer, mens kvinder reagerer. Og når Eva bliver skabt af et ribben, iscenesættes der en grundlæggende patriarkalsk forståelsesramme, som alene, fordi den er patriarkalsk, er en smule utroværdig,” siger Henrik Marstal og tilføjer:
”Derfor mener jeg, at vi skal til at forholde os noget mere til kønsrelationer, når vi bedriver bibeleksegese. Bibelen er nogle steder direkte antifeministisk, og det er et problem, som jeg mener, vi bør gøre op med i et moderne samfund.”
Henrik Marstal
Henrik Marstal er født i Esbjerg i 1966.
Han har som musiker og producer stået bag succeser som Marie Frank og Ibens, og han har som forfatter skrevet forskellige faglitterære bøger og desuden redigeret sangbøger.
Henrik Marstal er en kendt stemme i kønsdebatten og blogger fast for Politiken om emnet.