11.06.2014 Louise Graa og Lea Holtze
"At designe en bibel er en drømmeopgave"
I forbindelse med Bibelselskabets jubilæumsår har enhver, der vil have en bibel, fået meget mere at vælge imellem – hele 21 nye bibler. Bag designet og indbindingen af de mange nye bibler står designfirmaet Trefold.
En klassisk eller en moderne. En pragtbibel eller en paperback. En med grafik eller en med billeder. Med designet af 21 nye bibler har designfirmaet Trefold skabt bibler til enhver smag, pris og brug. Og det har været intet mindre end en drømmeopgave, fortæller grafisk designer Camilla Jørgensen fra Trefold.
”Det er en drømmeopgave, som man går til med en vis form for respekt, fordi det er et klassisk værk. Vi arbejder meget med bøger og laver omslag af mange store, litterære klassikere, men det her er en helt særlig bog, der har eksisteret i århundreder,” siger hun.
Da Trefold i efteråret fik til opgave af designe Bibelselskabets kæmpe forlagssatsning, besøgte de trykkeriet i Holland, for at blive klogere på papir, materiale og formater. Derefter begyndte de den kunstneriske proces med at tegne skitser til de mange nye bibler.
”Vi fandt frem til, at der skulle være en sammenhæng i hele kollektionen, men samtidig skulle hver enkelt bibel være sin egen. Der skulle både være luksus og hverdag. Der skulle være nogle til tasken og nogle til reolen. Nogle skulle være læderindbundne, nogle med læsebånd og guldsnit og andre i plastik. Og så skulle man frem for alt kunne se, at de var designet i 2014 og ikke for 10 år siden,” siger Camilla Jørgensen.
En stor bibel-familie
Alle udgaver indeholder den nyeste, autoriserede oversættelse af Bibelen fra 1992. Og der er mange små designmæssige detaljer og farvevalg, der går igen, tilføjer hun:
”Det har været rigtig vigtigt for os, at der er en rød tråd i designet og alligevel en forskellighed biblerne imellem. Helt individuelle bøger, som har en fætter, en bror eller en søster inden for kollektionen.”
En af de 21 bibler, Trefold har designet, er den nye Kirkebibel. Med den har det været vigtigt, at Bibelen kunne stå side om side med salmebogen, hvilket designerne blandt andet tog hensyn til i deres placering af titlen.
At kende sin læser
Det særligt spændende, ved at arbejde med en hel bibelkollektion, har været at designe til de mange forskellige målgrupper, som biblerne skal tale til, fortæller Camilla Jørgensen. Og da danskerne køber 50.000 bibler om året, og Bibelen er verdens mest udbredte bog, er det ikke så få.
”Grundlæggende skal man være meget bevidst om genren og publikum. Med en krimi ved du, der skal være noget spænding på forsiden. Er det en biografi, skal der typisk være et portræt. Med Bibelen skal designet være noget, som på en gang er nyt og langtidsholdbart,” siger hun.
Og når Camilla Jørgensen ser på striben af de 21 nye bibler er det med stor tilfredshed over det samlede, grafiske udtryk, som er så vigtigt.
”Hvis bogen ikke er indbydende, er der ikke nogen, der får øje på den. Man skal få lyst til at læse den. Så vores fornemmeste opgave var at lave bibler, som er indbydende og til enhver smag.”
Blå bog
Camilla Jørgensen er 48 år og uddannet i typografisk design og grafisk design og kommunikation i England. I ni år havde hun sin egen tegnestue, men i 2005 stiftede hun designfirmaet Trefold sammen med Søren Damstedt.
Søren Damstedt er 44 år og uddannet fra Den Grafiske Højskole i 1994. Ved siden af partnerskabet i Trefold er han desuden gæstelærer på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.
Trefold har blandt andet designet 'Tænkepauser' og 'Vide verden' for Aarhus Universitetsforlag,
Rosinantes klassikerserie og udstillingskataloger til 'New Nordic' og 'Det arabiske nu'.