Judaskysset
Jesus afsløres af Judas med et kys, og siden arresteres han af myndighederne. Billede: "Judaskysset" fra Parish Church i Saint Vinzenz. Foto: Wikimedia Commons

24.03.2016

Brevkassen: Bliver Jesus arresteret skærtorsdag eller langfredag?

Villy undrer sig over tidsregningen i evangelierne i dagene før korsfæstelsen af Jesus. Han får hjælp af professor i Det Nye Testamente Mogens Müller.

Hej,

Tine Lindhart skriver i jeres artikel om Langfredag, at Jesus arresteres på Skærtorsdag.

Som jeg forstår det, så starter det med, at Jesus vasker disciplenes fødder skærtorsdag. Dette sker sidst på torsdagen. Umiddelbart herefter går solen ned, og Langfredag begynder efter solnedgang. Her indstiftes pagten ved påskemåltidet.

De går i Getsemane have, Jesus arresteres, Paulus fornægter Jesus ved hanegal. Nu er det morgen, men stadig langfredag, da den først slutter ved solnedgang. Så bringes Jesus for Pilatus og dømmes til døden. Han hænges op for at blive henrettet, himlen formørkes fra sjette til niende time. Jesus udånder. Først nu slutter Langfredag.

Den jødiske dag går fra solnedgang til næste dags solnedgang. Den pågældende fredag er den 14. nisan. Derfor er det en meget lang fredag.

Er det mig der har misforstået noget?

Mvh.

Villy.

********************************************************

Kære Villy

Din undren er helt forståelig.

Det er rigtigt, at skærtorsdag efter den jødiske forståelse af døgnet slutter ved solnedgang, hvorfor de følgende begivenheder, derunder påskemåltidet med indstiftelsen af nadveren, ifølge samme forståelse finder sted fredag.

Men de tre første evangelier og Johannesevangeliet henlægger ikke Jesu død til samme dag. Hvor de tre første har Jesus til at dø den 15. nisan, lader Johannesevangeliet Jesus dø den 14. nisan, således at aftensmåltidet - der alene i dette skrift forbindes med fodtvætningen, men til gengæld ikke er et påskemåltid - allerede bliver den 13. nisan.

Nisan er et navn, som jøderne overtog fra babylonerne for en måned, der strakte sig fra midt i marts til midt i april efter vores kalender.

Denne forskel i angivelsen af Jesu dødsdag førte til heftige stridigheder i oldkirken om, hvornår det var rigtigt at fejre påske.

Og så var det – for en ordens skyld – Peter, ikke Paulus, der tre gange fornægtede Jesus.

Venlige hilsner

Mogens M.

Mogens Müller er professor i Det Nye Testamente ved Københavns Universitet. Han er forfatter til blandt andet Bibelleksikon. Se hans andre brevkassesvar.

Alle medlemmer af Spørg om Bibelen-panelet svarer på baggrund af deres egen viden og overbevisning.

Har du et spørgsmål til "Spørg om Bibelen"? Send det til spoerg@bibelselskabet.dk.

Tilfangetagelsen

Endnu mens han talte, kom Judas, en af de tolv, fulgt af en stor skare med sværd og knipler fra ypperstepræsterne og folkets ældste. Han, som forrådte ham, havde aftalt et tegn med dem og sagt: Det er ham, som jeg kysser; grib ham! Han gik straks hen til Jesus, hilste ham med et »Rabbi!« og kyssede ham. Jesus sagde til ham: »Min ven, nu har du gjort dit.« Da kom de hen og lagde hånd på Jesus og greb ham.

Matthæusevangeliet kapitel 26, vers 47-50.

Påsken

Refleksioner over påskens fortælling
påsken profilhæfte
20,00

Forfatter: Henrik Wigh-Poulsen
Sidetal: 34 sider
Indbinding: Hæftet
Forlag: Bibelselskabet
Varenummer: 978-87-7523-823-1
Mål: 10,5 x 15 cm