18.09.2019 Birgitte Stoklund Larsen, generalsekretær i Bibelselskabet
Bibelen er et socialt medie
Bibelen var måske et socialt medie, før der overhovedet var nogen, der vidste, hvad det var. Et ægte socialt medie bør mindske ensomheden – ikke øge den, og her har Bibelen et stærkt kort på hånden
Det er som barn, man bliver læser. Opdager friheden og glæden ved at synke helt ind i bogens verden, glemme alt omkring sig og lade sig opsluge.
Også i dag læser børn og unge bøger, men de læser færre bøger i deres fritid, end de gjorde tidligere. Det ser ud til, at bøgerne taber terræn i forhold til sociale medier. Det bliver kortere og mere flaksende læsning. På digitale medier er afbrydelse reglen snarere end undtagelsen. At øve sig i at læse er også at øve sig i fordybelse. Fordybelse er en forudsætning for dannelse.
Men står det at læse bøger i modsætning til sociale medier? I virkeligheden er bogen jo også et socialt medie. Det er Bibelen det bedste eksempel på. Selvfølgelig kan man læse Bibelen alene, men op gennem historien har det allermest almindelige været, at man har læst Bibelen sammen med andre. I gudstjeneste, undervisning eller læsekredse. Bibelen var et socialt medie, før der overhovedet var nogen, der vidste, hvad det var.
Læsning i fællesskab
Der er mange fordele ved at læse sammen med andre. Man kan hjælpe hinanden med at læse, hvad der står i teksten. Det er hyggeligt. Det giver en særlig fordybelse at læse i fællesskab. Det ved enhver, der har gjort erfaringer med fælles læsning, hvad enten det er Bibelen eller skønlitteratur. Man kan være velforberedt, have læst en tekst hjemmefra, men det er først, når man sidder sammen med sin læsegruppe, at teksten rigtigt lukker sig op. Særligt, hvis man læser teksten højt, sker der noget.
Det giver en særlig fordybelse at læse i fællesskab.
Det er, som om ordene får et resonansrum af de mennesker, der er til stede i rummet. Når Job forbander den dag, han blev født, forplanter Jobs dybe ulykke sig i os, der lytter. Man må sammen forholde sig til det ubegribeligt sårbare i at være menneske. Når det sker, fungerer bogen som et ægte socialt medie, hvor ensomheden ikke bliver større, men mindre. På en helt anden måde, end det er tilfældet med de medier, vi normalt kalder sociale. Der er intet, der tyder på, at unges ensomhed er blevet mindre med de sociale medier, tværtimod.
Heldigvis opdager flere og flere glæden ved at læse sammen med andre. Biblioteker melder om stor vækst i antallet af læsekredse, og hvorfor skulle lysten til at læse i fællesskab ikke også gælde bibellæsning?
Nyt materiale til samtale- og læseaftener
På Bibelselskabet har vi gennem nogle år arbejdet med, hvordan vi kan stimulere og understøtte en social bibellæsning, særligt i forbindelse med, at hele Danmark næste år får en ny bibel, Bibelen 2020, en mundret nudansk oversættelse. Vi har derfor fået nogle dygtige teologer og præster til at udarbejde oplæg til samtale- og læseaftener, som vi lancerer på Bibelselskabets hjemmeside den 1. oktober. Så har man god tid til at orientere sig i oplæggene og finde ud af, hvem man vil læse sammen med.
Under overskriften ”Bibelen for begyndere” kan man på seks aftener få et virkelig godt indblik i Bibelens forskellige genrer. ”Samtaler for livet” lægger op til samtalesaloner om bibelske og eksistentielle temaer, og med ”Hånd & ånd” kan man meditere over de bibelske tekster og give dem kreativt udtryk.
Det er bibellæsning i fællesskab, lige til at gå til. Og faktisk også på en måde, hvor man kan være med, selv om man ikke er en stærk læser. Et godt sted at tage fat på både læsning og Bibelen.
Bibelhalvmaraton
Forfatter: | Ole Lundegaard, Allan Ibsen og Lasse Åbom |
---|---|
Sidetal: | 138 sider |
Indbinding: | Hæftet |
Forlag: | Bibelselskabet |
Varenummer: | 978-87-7523-860-6 |
---|