05.11.2014 Lea Holtze
Prisbelønnet grafiker læser Bibelen i billeder
”Omslaget kommer altid pludselig til mig,” fortæller grafikeren Ida Balslev-Olesen, der har designet omslaget til hundredvis af bøger og nu også til to skrifter fra Det Gamle Testamente på nudansk.
Begyndelsen og tænkeren – Første Mosebog og Prædikerens Bog på nudansk står der med klar skrift på forsiden af bogen. Fra oven bliver mørket brudt af et grafisk lys, der stråler ned over hele forsiden.
”Der er mange emner i de bibelske tekster at tage fat på, men jeg synes, skabelsen er det vigtigste,” siger Ida Balslev-Olesen.
Den 49-årige grafiker er en af Danmarks mest brugte, når der skal sættes kunstnerisk udtryk på forfatteres ord. Nu står hun bag omslaget til Bibelselskabets udgivelse af de to første gammeltestamentlige tekster på nudansk, Første Mosebog og Prædikerens Bog, der blev udgivet den 23. oktober under titlen Begyndelsen og Tænkeren.
Klassisk men nyt
Over en årrække vil Bibelselskabet også oversætte de øvrige skrifter i Det Gamle Testamente. Sammen med Den Nye Aftale - Det Nye Testamente på Nudansk skal det resultere i udgivelsen af hele Bibelen på nudansk. Og i processen med at lave omslaget til litterære klassikere som de bibelske skrifter, der samtidig er skrevet i et helt nyt sprog, har Ida Balslev-Olesen skullet balancere mellem bevarelse og fornyelse.
”Med sådan en udgivelse skal man passe på ikke at være alt for smart. Jeg kunne have valgt at gengive noget fra en ældre bibeludgivelse. Men jeg synes alligevel, vi skulle flytte os lidt, når nu det er en udgivelse på nudansk. Læseren skal kunne se, at omslaget er lavet i 2014 samtidig med, at omslaget skal være tro mod det, der er inde i bogen,” forklarer hun.
Som datter af en provst og søster til en præst er Bibelen ikke en fremmed bog for Ida Balslev-Olesen. Hun er gået til den med den samme ydmyghed som alle andre bøger, hun laver omslag til. For det er omslaget, der er med til at åbne bogen for læseren, fortæller hun.
Kreativiteten kommer
Inden Ida Balslev-Olesen gik i gang med det grafiske arbejde til Begyndelsen og Tænkeren, læste hun nyoversættelsen af de to skrifter og dannede sig billeder ud fra det.
”Jeg skal finde frem til et billede eller nogle farver ud fra teksten. Derfor er jeg nødt til at læse teksten i billeder. Teksten viste sig jo at være både lys og mørk, og jeg syntes, der var et klart signal i skabelsen. På den måde gav omslaget faktisk sig selv,” siger Ida Balslev-Olesen.
Og sådan er det ofte, selvom Ida Balslev-Olesen ikke helt kan forklare, hvordan omslagene opstår. Nogle gange vågner hun med idéen til motivet i hovedet. Andre gange finder hun det i et blad eller ser det, mens hun går en tur.
Men en vigtig del af indledningen til den kreative proces er at møde forfatteren eller redaktøren eller hele redaktionen bag for at høre deres tanker om det visuelle udtryk. Det gjorde Ida Balslev-Olesen også denne gang.
”Jeg føler mig utrolig privilegeret over, at jeg får lov til at putte noget uden på bøger, som andre har knoklet så meget med. Jeg gør mit yderste for at respektere deres fine job. Blandt andet ved at vi taler om, hvad bogen skal signalere. Jeg vil gerne være tro mod det, der er inde i,” siger hun.
Om Ida Balslev-Olesen
Født og opvokset i Urlev i Jylland. Ida Balslev-Olesen har studeret på Aarhus Kunstakademi og Glasgow School of Arts. Hun blev færdiguddannet i 1983 fra Skolen for Brugskunst, i dag Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering. Hun har nu i op mod 30 år lavet omslag til hundredvis af både fagbøger og skønlitterære værker. I 1994 modtog hun IG Prisen fra Dansk Designcenter og Boghåndværkerprisen, i 1999 blev hun kåret som årets grafiker af medlemmerne af Gyldendals Bogklub, og i 2007 modtog hun Lis Ahlmanns hæderslegat.