
26.02.2013 Anna-Lise Bjerager
Ny trend: Pop- og rapstjerner taler højt om tro på Gud
Pop-, rap- og rockstjerner taler og synger om Gud og kristendom som aldrig før. Et tabu er blevet brudt, mener eksperter
Hvem skulle nu have troet det? At sortklædte, karseklippede, tatoverede machomænd fra det danske rap- og rockmiljø ville føle trang til at stille op til interview i medierne og tale om deres personlige tro, livet efter døden og næstekærlighed og dertil gøre Gud til hovedperson i flere af deres tekster. Ikke desto mindre er det tilfældet, når det gælder i alt fald tre populære mandlige musikere fra den danske musikscene og en enkelt kvinde:
Simon Kvamm, der er sanger og sangskriver i rockbandet Nephew, rapperen og forfatteren Jokeren, der har det borgerlige navn Jesper Dahl, rapperen Liam O’Connor, bedre kendt under navnet L.O.C. og sangerinden Aura Dione, der er døbt Maria Louise Joensen.
Åh Gud
37-årige Simon Kvamm vakte allerede i 2009 en vis opmærksomhed, da han omskrev Grundtvigs "Nyaars-Morgen" til en fire minutters rocksang efter inspiration fra sin onkel, Knud Nyboe Rasmussen, der er præst i Skive. På Nephews seneste album "Hjertestarter" fra efteråret 2012 er han endnu mere åben i sin bekendelse til kristendommen med nummeret "Åh Gud. Jeg håber, du holder øje med mig". For som han siger i et interview med musikbladet Gaffa:

Pressefoto
"Jeg har ikke lyst til det, der skal ske, når jeg bliver gammel, og jeg håber, at der er nogen, efter jeg ender i kisten". Jokeren, der er 39 år, fortæller til Kristeligt Dagblad, at han begyndte at bede til Gud i forbindelse med en skilsmisse.
"Jeg ved med sikkerhed, at Gud holder hånden over mig. Ellers ville jeg ikke være her. Jeg skal være i permanent kontakt med det guddommelige", siger Jokeren, der blandt andet har omskrevet fadervor til "Bøn fra en player" og i 2012 var på besøg hos et hold konfirmander.
28-årige Aura Dione, der i 2012 vandt prisen som årets danske kvindelige kunstner og årets danske hit med sangen "Geronimo", udtaler sig også gerne om sin tro og siger til Ritzau, at hun allerede som barn syntes, at Michael Jackson var lige så fed som Jesus.
Katolsk i skalden
L.O.C., 34, der har en irsk far og er opdraget katolsk, har rappet sig igennem en række tekster af selvbiografisk tilsnit om alkohol, stoffer og kvinder i et hårdt og kontant gadeslangdansk. Men der er også blevet plads til Gud. Han er, som han siger til Berlingske, "godt katolsk oppe i skallen" og optaget af blandt andet anger og skyld. "Hvis ikke jeg havde anger, ville jeg ikke være klog på, hvem jeg er. Angeren er mere end bare at være bagklog. Det handler om at lære af sine fejl", siger L.O.C., der sidste år blev idømt en voldsdom.
Det sidste tabu
Peter Lüchau, der er religionsforsker og ph.d. i en kortlægning af civilreligion i Danmark, er ikke så overrasket over, at de danske musikere bekender sig så uforbeholdent til kristendommen. "Man kan vel sige, at troen på Gud har været det sidste tabu, vi havde tilbage. I 1970’erne og 80’erne kunne man ikke tale åbent om tro uden at blive anset for at være tosset. Man kunne måske nok tale om østlige religioner, men kristendommen var helt udelukket."
Ny åbenhed
"Men op gennem 90’erne og 00’erne kom religion på dagsordenen igen. I dag tænker vi mere helhedsorienteret og følelsesmæssigt og ikke udelukkende rationelt. Det har at gøre med tidsånden, finanskrisen, miljøkatastrofer og en masse andre faktorer", siger Peter Lüchau, der samtidig pointerer, at mennesker til alle tider har været religiøse.

Pressefoto
I alle kulturer og tidsperioder, som vi nogensinde har studeret, har der været religiøsitet. Danmark har formentlig bare været det land i verden, hvor befolkningen har været mindst tilbøjelig til at give udtryk for deres religiøsitet. Det har ændret sig, og der er kommet en ny åbenhed over for at tale religion i det offentlige rum."
Islam er kommet
Teolog og journalist Kåre Gade, der også er musiker, hæfter sig ved, at religion er blevet en kulturel identitetsmarkør i takt med, at islam og andre religioner er kommet til Danmark. "Før var alle døbt og konfirmeret. Nu er der pludselig nogle danske medborgere, der ikke er det, og så bliver man nødt til at forholde sig til sin tro på en mere personlig måde", siger Kåre Gade, der hæfter sig ved, at Simon Kvamm er rundet af en grundtvigsk tradition, og at L.O.C. har en irsk-katolsk far.
Grund til glæde
"Deres rødder har i en vis forstand overvintret i dem. Nu vil de gerne vedkende sig disse rødder, og det vil de gerne gøre offentligt. Især rapmiljøet identificeres ofte med sex og stoffer og er normalt meget langt væk fra kristendom og kirke. Hvis man iagttager dette her fra en folkekirkelig vinkel, synes jeg i høj grad man skal glæde sig over, at den berøringsangst, der har været tidligere, er forsvundet", siger han.
Simon Kvamm:
"Det, jeg har haft
behov for at sige,
og som folk er så
bange for at sige,
er ja, jeg tror på
Gud. Og det er da
en overvindelse at
sige, for hver gang
jeg siger det, er det
som at sætte sig
selv ud på en
planke, hvor man
er til fare for at
blive set på som
en, der er lidt
barnlig og uselvstændig".
Sagt til Gaffa, 2/11 2012