06.11.2014 Pia Beltoft
Kain og Abel løb rundt hjemme i dagligstuen
Rapkunstneren Per Vers henter jævnligt input til sin musik i den kristne kulturarv og kalder Bibelen en skattekiste af inspiration. Denne gang har han ”marineret” Kain og Abel for Bibelselskabet og skrevet en sang om jalousi og kærlighedssavn. Han kan genkende sig selv i den oversete Kain.
Per Vers har to sønner. Den ene er fem år, den anden er syv. Når han roser den enes tegning, skal den anden også have et klap på skulderen. Når den store får en is, skal den lille ikke snydes. Da rapperen skulle skrive en sang om Kain og Abel, så han pludselig, at inspirationen løb omkring og legede hjemme i stuen.
”Jeg valgte den nære approach, fordi jeg selv er far til to drenge, som også lider af millimeterdemokrati. Det var sjovt at tage fat i et miniunivers, hvor hele universet er en dagligstue,” fortæller Per Vers om sangen ’Se Lige Mig’, der handler om to brødre, der i barndommen hænger sammen som ærtehalm, men på grund af faderens skæve fordeling af opmærksomhed glider fra hinanden i voksenlivet. Sangen er en del af udgivelsen ’Lydspor fra Bibelen’, der fejrer Bibelselskabets 200 års jubilæum med 12 musikalske nyfortolkninger af kendte bibeltekster.
Per Vers sidder i tekøkkenet i sit lydstudie i en baggård på Frederiksberg med en kop svært sort kaffe foran sig. Om lidt skal han ind og lirke de sidste linjer i sangens tredje vers på plads. De kan godt blive lidt bedre.
Den noget voldsomme bibeltekst om brodermordet skulle lige ”marineres”, inden Per Vers kunne se rummet for sig, som dramaet skulle udspille sig i. Han valgte at tage ”absolutismen” ud af teksten og oversætte den til erfaringer fra sit eget familieliv. Røgen fra de to offerbål, som Bibelens Kain og Abel tænder, er i det Per Verske univers oversat til to tårne møjsommeligt bygget af klodser. Men Kains følelser er ikke mindre stærke i Per Vers’ version:
”Voldsom er Kains hævn, da han smadrer de to tårne, total nine-eleven”
Kan se Kain i sig selv
Udover en spejling af rapperens egen dagligdag og rollen som far, blev ’Se lige mig’ et laboratorium for at undersøge, hvordan vi håndterer modgang, og hvor ambitioner, der kan virke uopnåelige, stammer fra.
”Der kommer rigtig meget energi ud af uopfyldte behov. De fleste inspirerende personer jeg kender, er nogen, der klarer sig på trods. Hvor man tænker, de havde alle odds for at gå ned og give op, men har revet sig op.”
Per Vers har selv måttet håndtere modgang i sit liv, og han kan ”100 procent” genkende de følelser, sangens Kain repræsenterer, i sig selv. Følelsen af at have et hul indvendig, der aldrig kan fyldes op. Da han var syv år døde hans mor.
”Mit eget tab fra barndommen har givet mig noget af det der drive. De handlinger man gør for at fylde hullet kan være meningsgivende i sig selv eller lykkebringende, men at hullet er der, det er et vilkår.”
Kulturkristen med stort K
Per Vers er ikke kristen, men har flere gange bladret i Bibelen i søgen efter ny inspiration til sin musik. Han kalder kristendommen ”en fed affyringsrampe for de større, mere alment gyldige ting.” På hans eget album DNA fra foråret har han skrevet en sang med titlen ’Det var midt i julenat’, som er en viderefortolkning af juleevangeliet. Per Vers var derfor på inspirationsmæssig hjemmebane, da Bibelselskabet spurgte, om han ville skrive en sang baseret på teksten om Kain og Abel.
”Jeg er så kulturkristen, som man overhovedet kan blive,” siger han.
”Hvis man skal måle hvor mange af vores faste vendinger, der stammer fra Bibelen, så er vi jo oppe på 50 procent nærmest. Vi refererer hele tiden mere eller mindre bevidst til en lignelse eller forskellige bibelsteder. Kristendommen har formet os så ekstremt i vores kulturkreds, og det er noget, vi har i en fælles bagage, selvom det er umoderne at tro på andet end et eller andet højere selv. På den måde er det i høj grad at gribe ned i en skattekiste, hvor alle kan være med.”
Per Vers drikker videre af sin kaffe, mens han leder efter en metafor, der kan beskrive Bibelens vedvarende aktualitet. Fifa, en sørgmodigt udseende bulldog, der er fast inventar i studiet, kigger ud i køkkenet. Per Vers lander på kalejdoskopet som sprogligt billede.
”Magien i de her fortællinger er jo åbenheden – måske er det derfor, jeg kom til at tænke på et kaleidoskop – blikket kan ligesom falde fra alle vinkler, og det er formuleret på så åben en måde, at det kalder på svaret inden i dig selv. I historien om Kain og Abel blev det tydeligt for mig, at moralerne er flertydige, og der dukker nye op ved hver gennemlæsning.”
Tilværelsens ulidelige tilfældighed
Ud over tekstens åbne fortolkningspotentiale fæstnede Per Vers sig også ved Kain og Abel-historiens iscenesættelse af tilfældighed som et alment menneskeligt vilkår. Den ene bror ofrer fedtstykkerne af sit småkvæg, den anden ofrer sine afgrøder – Gud ser den enes offergave, men ikke den andens.
”Sådan er det også for mennesker. Vi sender noget ud og kan ikke vide, hvordan det bliver modtaget. Det er jo noget, vi gør ved hvert eneste åndedræt, sender positive eller negative ting ud. Nogle gange bliver vores gode intentioner belønnet, andre gange gør de ikke. Og så bliver vi sådan helt karmatisk forvirrede.”
Der ligger også gode intentioner til grund for ’Se lige mig’. Overskuddet fra salget af albummet ’Lydspor fra Bibelen’ støtter et projekt for HIV-smittede børn i Swaziland, og det var med til at gøre det meningsfuldt for Per Vers at bidrage.
”Der er masser af aktiviteter for en musiker i Danmark, hvor den eneste navigation er aflønnning. Jeg vil gerne opsøge de uendelige muligheder for samarbejde som giver mening, udover at der er en eller anden økonomisk gulerod. Det her projekt handler om, at Bibelselskabet gerne vil fejre deres produkt og deres virke med bedst mulig stil. Det er en fest, jeg gerne vil være med til.”
Om kunstneren: Per Vers er rapper, forfatter og performer. Hans store gennembrud kom, da han i både 2000 og 2001 vandt rapkonkurrencen MC´s Fight Night. Han har udgivet adskillige plader og er gennem alle årene blevet hyldet af anmelderne. I 2014 modtog han Modersmålsprisen for sit arbejde med det danske sprog.