05.05.2020 Thomas Godsk Larsen
En unik vej ind i Bibelen
Hospitalspræst Pernille Lydeking Svenningsen er allerede en erfaren facilitator af bibelsk sjælesorg-forløb. Nu holder hun også onlineforløb: ”Vi må forudse, at corona-krisen vil gøre behovet større end nogensinde.”
”Det kriblede i fingrene for at komme i gang fra allerførste gang, jeg hørte om bibelsk sjælesorg.” Pernille Lydeking Svenningsen, der til daglig er hospitalspræst på sydvestjysk sygehus, blev uddannet og siden certificeret i bibelsk sjælesorg i 2017. Allerede nu er hun en af de mest erfarne i Danmark i at afholde forløb i bibelsk sjælesorg:
”Jeg bruger både metoden i sjælesørgeriske samtaler 1:1 og i de grupper i mit provsti, jeg løbende har. Og jeg oplever, at efterspørgsel på metoden er stor.”
Bibelsk sjælesorg har vist mig, hvordan jeg alligevel kan have Bibelen med i hånden. Dog på en helt anden måde
”Bibelen kan spejle vores virkelighed”
Pernille Lydeking Svenningsen har erfaret, at bibelsk sjælesorg tilbyder en anden og ny vej ind i Bibelen og ind i at tale om det, der er svært: ”Jeg kommer ikke normalt med Bibelen i hånden på den måde, hvor man stikker et skriftsted ud, eller bruger den som et opslagsværk, der præsenterer et svar. Sådan tror jeg heller ikke, Bibelen er bedst brugt. Men bibelsk sjælesorg har vist mig, hvordan jeg alligevel kan have Bibelen med i hånden. Dog på en helt anden måde.”
Bibelfortællingerne spiller en vigtig rolle i bibelsk sjælesorg, fortæller Pernille Lydeking Svenningsen: ”Vi bruger bibelfortællingerne som noget, vi kan spejle virkeligheden og vores personlige følelser i – og opleve, at det er ok, når det gør ondt og vi viser følelser. Det gjorde selv Jesus, kan vi sige. Det er ofte et trinbræt for deltagerne til at kunne tale om det, der er svært. Det var svært for Jesus – det er også svært for os.”
”Materialet er utrolig effektfuldt”
Bibelsk sjælesorg er gruppe-baseret og inddrager case stories, sang, bøn, rollespil, tegning, betroelse og bibel- studier: ”Det, der er så fantastisk ved materialet, er, at det er nemt og praktisk. Det er super struktureret, man skal ikke selv opfinde noget. Og samtidig er det utrolig effektfuldt, det kan virkelig noget med sin kombination af gruppearbejde, kreative øvelser, samtale og oplæsning. Derudover har materialet en høj standard – man ved, det er i orden, det, man laver.”
Trauma Healing Institute, som står bag materialet, har et Advisory Council for at sikre, at programmet bibelsk sjælesorg har de højeste standarder inden for mental sundhedspraksis.
Som sygehuspræst møder jeg dagligt mennesker, der er udfordret eksistentielt og trosmæssigt. Det er for så vidt ikke afgørende, om det er et brækket ben eller en dødsdom, patienten sidder med. Det afgørende er den eksistentielle rystelse, sygdom og indlæggelse kan foran- ledige, og den er helt individuel.
Brækket ben eller dødsdom
Bibelselskabet har løbende holdt kurser i bibelsk sjælesorg i samarbejde med bl.a. præsternes efteruddannelse. nogle af kursisterne arbejder med socialt belastede familier, andre med veteraner, patienter, kronisk syge, og andre igen arbejder med flygtninge eller, som Pernille Lydeking Svenningsen, på sygehuse:
”Som sygehuspræst møder jeg dagligt mennesker, der er udfordret eksistentielt og trosmæssigt. Det er for så vidt ikke afgørende, om det er et brækket ben eller en dødsdom, patienten sidder med. Det afgørende er den eksistentielle rystelse, sygdom og indlæggelse kan foranledige, og den er helt individuel. De kommer med spørgsmål som ’hvorfor er dette sket?’, ’hvad har jeg gjort?’, ’hvad skal der blive af mig – og af mine kære?’ – ’og hvor er Gud?’ sygdommen kan ryste alt det, vi troede på, for giver det alt sammen mening nu? Den verden, man måske før følte sig tryg i, er væk.”
Det var svært for Jesus - det er også svært for os.
Klagesalmerne hjælper
Klagesalmerne spiller en central rolle i bibelsk sjælesorg, da klagen til Gud har vist sig at være meget værdifuld i forløsningen af traumer:
”Det, metoden hjælper folk med, er at udtrykke deres smerte uden at blive hængende i den. Derefter opfordres de til at overlade det, de ikke kan bære selv, til Gud. Det kan godt være, at forløbet kan forløse menneskers traumer eller hjælpe dem om på den anden side af sygdom og livskrise – det er imidlertid ikke noget quick fix. Uanset hvad, har jeg erfaret, hvordan bibelsk sjælesorg kan starte processen frem til helingen. Man når måske ikke hele vejen – men det er også godt nok.”
Læs også: Skriv din egen klagesalme
Bibelsk sjælesorg og corona
Pernille Lydeking Svenningsen har endnu ikke oplevet øget efterspørgsel på bibelsk sjælesorg som følge af corona-krisen. Men hun er ikke i tvivl om, at den kommer – og hun er begyndt at holde onlineforløb i bibelsk sjælesorg, hvilket hun allerede nu har høstet gode erfaringer med:
”Mine første sessioner et gået rigtig godt. Alle deltagere fandt ud af at benytte linket og var ivrige for at komme rigtigt i gang. Det er vigtigt at afprøve teknikken i forvejen og sikre sig, at alle er trygge ved mediet. Første gang introducerede jeg grundigt til forløbet, og vi aftalte at mødes en gang om ugen i stedet for hver anden uge. Behovet og omstændighederne kan tale for et mere komprimeret forløb.”
Hvad enten man er flygtning, har været udsat for folkemord, er blevet mobbet som barn, har mistet sit kæledyr, er blevet skilt eller er angst for at få corona, kan vi spejle os i og støtte hinanden.
Onlineforløbene er blot en ny ramme til den samme metodik, hvor hun særligt oplever én ting igen og igen: ”Hvad enten man er flygtning, har været udsat for folkemord, er blevet mobbet som barn, har mistet sit kæledyr, er blevet skilt eller er angst for at få corona, kan vi spejle os i og støtte hinanden. Uanset, hvad der er sket os, må vi anerkende smertepunkterne, påbegynde helingen og gå sammen ad den samme vej. Det handler om at komme til at leve det liv, man gerne vil. Det er vel i bund og grund det, vi hver især ønsker at opnå.”