Jesus' fødsel Fresco af Giotto fra Scrovegni-kapellet.
Jesus' fødsel. Fresco af Giotto fra Scrovegni-kapellet i Padova.

12.12.2018

Brevkassen: Hvornår blev Jesus født?

Er det den samme Herodes, som vil slå Jesusbarnet ihjel, og som 30 år senere får Johannes Døber henrettet? Lucas synes, det er svært at finde ud af en tidslinje, og Mogens Müller prøver i sine svar at rede trådene ud.

 

Hej.



Jeg har et spørgsmål som jeg håber, at I kan hjælpe mig med at svare på.

Biblen fortæller os, at Maria og Josef må flygte med Jesus kort tid efter hans fødsel, da kongen Herodes vil slå ham ihjel. Da Herodes går bort vender familien tilbage til Israel, hvor vi hører om Jesus i templet bl.a. Ligeledes hører vi om, at Jesus i en alder af 30 år bliver døbt af sin fætter Johannes. Johannes bliver som bekendt halshugget på ordre fra kongen Herodes efter Salomes ønske.



Det er her min tvivl opstår. Er det den samme kong Herodes, som bliver nævnt? I så fald er der noget, som for mig ikke helt hænger sammen i tidslinjen. Jesus vender jo tilbage til Israel før Johannes’ dom finder sted.



Jeg håber I kan gøre mig klogere!

Med venlig hilsen

Lucas



**********************************



Kære Lucas.

Du har ret i, at det ikke ville hænge sammen på tidslinjen, hvis den Herodes, der optræder i fortællingen om Jesu fødsel i Matthæusevangeliet kapitel 2, skulle være den samme, som omkring 30 år efter lader Johannes Døber henrette. Men sådan er det heller ikke. Herodes den Store regerede som romersk lydkonge fra 37 f.Kr. til 4 f.Kr., og ved hans død var der tre af hans mange sønner, der arvede hver sin del af hans kongedømme.



En af dem var Herodes med tilnavnet Antipas (4. f.Kr. til 39 e.Kr.), som herskede over Galilæa og Peræa (landet på den anden side af Jordanfloden). Det er ham, der omtales i forbindelse med Johannes Døbers død i Matthæusevangeliet kapitel 14,1-12.

Venlig hilsen

Mogens

Hej igen

Mange tak for dit svar, Mogens. Det efterlader mig dog med et nyt spørgsmål.



Herodes den store regerede fra 37 f.Kr - 4 f.Kr til sin død. Hvordan kan han så være den, som beordrer alle drengebørn under 2 år i Betlehem dræbt? Det hænger i hvert fald ikke sammen på tidslinjen, hvis Jesus først fødes 3-4 år efter hans død, det er jo netop Herodes den Store, som nævnes i episoden om barnemordet i Betlehem, Matthæusevangeliet kapitel 2,16-23.



Jeg håber, at du kan hjælpe med dette også!

Venlig hilsen

Lucas

****************************************************



Kære Lucas



Tak for dit spørgsmål, som netop viser, hvor kompliceret det er at skabe en tidslinje.



Ifølge Matthæusevangeliet kapitel 2,1 skal Jesus være født under Herodes Den Store, der døde år 4 f.Kr. Det vil sige, at Jesus er født år 7-6 f.Kr. da de to år må lægges til de fire. Det vil betyde, at den kristne tidsregning ikke er nøjagtig med hensyn til Jesus’ fødselsår.



Faktisk var det først i 500-tallet, at vi fik den tidsregning, som i dag er dominerende. Således foreslog munken Dionysius den Lille (død omkring 540) her at tælle årene efter Jesu fødsel.



Han gik ud fra Lukasevangeliet kapitel 3,1, hvor det fortælles, at Johannes Døber trådte frem i kejser Tiberius’ 15. regeringsår, dvs. år 29 e.Kr., og i samme kapitel vers 23 hedder det, at Jesus var omkring de 30, da han begyndte sit virke. Da dette nok ikke er så længe efter, at Johannes Døber begyndte, kommer man til et tidspunkt omkring vor tidregnings begyndelse. Men dette er det vanskeligt at forene med juleevangeliets oplysning om, at Jesus blev født under en folketælling under Kvirinius, Lukasevangeliet kapitel 2,1, da vi kun har kendskab til en sådan folketælling i år 6 e.Kr.



Med andre ord: Evangelieforfatterne har ingen klare begreber om tidspunktet for Jesu fødsel.



Venlig hilsen

Mogens

Mogens Müller er tidligere professor i Det Nye Testamente ved Teologisk Fakultet på Københavns Universitet. Se hans brevkassesvar her

Har du et spørgsmål til "Spørg om Bibelen"? Send det til spoerg@bibelselskabet.dk



Alle medlemmer af Spørg om Bibelen-panelet svarer på baggrund af deres egen viden og overbevisning.

Om fejringen af Jesus' fødsel

I de første 200 år af kristendommens historie højtideligholdt man ikke Jesus’ fødsel, og man var imod den hedenske skik at fejre fødselsdage. Fra begyndelsen var det dagene for Jesus’ død og opstandelse, nemlig langfredag og påskedag, som man højtideligholdt.



Da man i 200-tallet begyndte at interessere sig for Jesus’ fødsel, stod man faktisk på bar bund. Flere datoer blev foreslået, både i marts, april, maj og november. Først i midten af 300-tallet nærmer vi os en fastlæggelse til den 25. december.



Da begyndte man nemlig i Rom i begyndelsen af januar at fejre åbenbaringen af Jesus som Guds Søn ved hans dåb, og den fest omfattede snart også hans fødsel. Herfra var det et kort skridt at gøre Jesus’ fødsel til en selvstændig fest.



Som Jesus’ fødselsdag valgte man da dagen for solhvervet, den 25. december ifølge den kalender, som Julius Cæsar havde indført, og denne fest kom snart til at fortrænge eller erstatte festen for solen. Det ældste sikre belæg for denne datering er fra 354. Og fra Rom bredte denne skik sig hurtigt til Konstantinopel og en række af kirkerne i øst.



På grund af de forskellige kalendere fejrer de østlige kirker dog i dag først Jesus’ fødsel i januar.

En nat i Betlehem

Bjarne Reuters gendigtning af juleevangeliet. For hele familien
En nat i Betlehem
249,95

Forfatter: Bjarne Reuter
Illustrator: Kamilla Wichmann
Sidetal: 60 sider
Forlag: Bibelselskabet
Varenummer: 978-87-7523-866-8