Marias besøgelsesdag. Maleri af Rogier van der Weyden, ca. 1440. Kilde: Wikimedia Commons.
I Lukasevangeliet kan man læse om, at Maria - da hun venter Jesus - besøger sin slægtning Elisabeth, som venter Johannes. Illustration: Maleri af Rogier van der Weyden, ca. 1440. Kilde: Wikimedia Commons.

26.06.2024

Brevkassen: Hvorfor ligger Mariæ besøgelsesdag i juli?

En bibellæser undrer sig over tidspunktet for Marias besøg hos den gravide Elisabeth. For er det ikke efter, hun har født Johannes? Tidligere sognepræst Flemming Baatz Kristensen giver et svar

Kære Brevkasse

Hvordan kan Mariæ besøgelsesdag (hvor hun besøger sin gravide kusine Elisabeth, der venter Johannes Døberen) ligge den 2. juli, når Johannes Døberen er født 24. juni?

Elisabeth kan ikke være gravid der, da det enten er en uge efter fødslen eller et år før fødslen. 

Venlig hilsen
Inge

----------------------------------------------

Kære Inge!

Tak for dit spørgsmål!

Jeg deler umiddelbart din undren. Hermed et forsøg på et svar:

Kirkeåret er ikke altid lige logisk og kronologien følges ikke altid. Men måske alligevel her. 

Vi ved ikke på hvilken tid af året Johannes Døberen blev født og heller ikke, hvornår på året Jesus blev født. Kirken valgte af forskellige grunde i det fjerde århundrede at fejre Jesu fødsel den 25. december.

Fra Lukasevangeliet ved vi, at Johannes var et halvt år ældre end Jesus. ”Da Elisabeth var i sjette måned, blev englen Gabriel sendt fra Gud” nemlig til Maria i Nazaret (Lukasevangeliet kapitel 1 vers 26ff). Derfor lagde man festen for Johannes' fødsel den 24. juni, Sct. Hans dag, dagen efter Sct. Hans aften. 

At det ikke blev den 25. juni skyldes, at december har 31 dage og juni kun 30 og den romerske kalender regner baglæns fra månedens sidste dag. Derfor blevet Sct. Hans dag den 24. juni. og ikke den 25. juni.

Lukas fortæller, at da Maria er klar over, at hun er blevet gravid, rejser hun op til sin slægtning, som altså er seks måneder henne i sin graviditet og de to gravide kvinder mødes; en begivenhed, Lukas fortæller enkelt og dog betagende om (Lukasevangeliet kapitel 1 vers 39-45). Lukas fortæller, at ”Maria blev hos hende (Elisabeth) hen ved tre måneder og vendte så hjem”. I den periode formes Marias lovsang (Lukasevangeliet kapitel 1 vers 46-56). 

Hun blev altså hos Elisabeth i tre måneder. Traditionelt er det blevet brugt til at sige, at festen markerer besøgets afslutning. Maria er sikkert blevet hos hende; hen over Johannes fødsel og omskærelse otte dage efter og så rejst hjem. 

Den romerske katolske kirke har dog ved en reform i 1968 flyttet Mariæ besøgelses-festen til den 31. maj. Herved føles det, at der bliver bedre orden i rækkefølgen, der umiddelbart forstås bedre og samtidig danner festen højdepunktet for den særlige Mariamåned, som maj måned er i den romersk-katolske kirke. 

Og endelig: Der står ikke, at Elisabeth er Marias kusine, men slægtning (Lukasevangeliet kapitel 1 vers 36). Det oplyses ikke, på hvilken måde de var slægtninge. Sandsynligvis var Elisabeth og Marias mor, Anna, søskende, så hvis det er rigtigt, er Elisabeth altså Marias moster og følgelig er Johannes Marias fætter og hun hans kusine.

Maria har haft tillid til sin moster og har uden tvivl søgt ro og råd hos hende og vel også beskyttelse mod sladderen i Nazaret.

Med venlig hilsen
Flemming Baatz Kristensen

Flemming Baatz Kristensen er cand.theol. og tidligere sognepræst. Se hans andre brevkassesvar.

Alle medlemmer af Spørg om Bibelen-panelet svarer på baggrund af deres egen viden og overbevisning.

Har du et spørgsmål til "Spørg om Bibelen"? Send det til spoerg@bibelselskabet.dk

Bibelleksikon

Et flot og gennemrevideret opslagsværk til alle, der ønsker viden om Bibelen
Bibelleksikon - transparent
100,00

Forfatter: Mogens Müller og Lisbet Kjær Müller
Sidetal: 480 sider
Indbinding: Indbundet
Forlag: Bibelselskabet
Varenummer: 978-87-7523-751-7
Mål: 20 x 27,5 cm