04.08.2014 Pia Beltoft
Udødeligheden var bare en drøm
Sangskriveren Xander kiggede dybt i fortællingen om Adam og Eva og fandt sig selv. Hans sang om Bibelens første kærester handler om at komme ud på den anden side, når man har dummet sig.
Det er vidunderligt at være forelsket og føle sig uovervindelig. Det erkender Xander. Men det er først, når man som par har oplevet modgang og er kommet ud på den anden side, at kærligheden har styrke.
Det var en af de pointer, den unge sanger og sangskriver Xander nåede frem til efter at have grublet længe over en af Bibelens mest kendte tekster fra Første Mosebog kapitel 2 vers 4 til kapitel 3 vers 24: fortællingen om de første mennesker, Adam og Eva, som trodser Gud og spiser et æble, der åbner deres øjne for godt og ondt. Historien fik ham til at tænke på et af sine egne forliste forhold – og på kærligheden i det hele taget.
"Det er en god ting at kende hinanden på godt og ondt. Man vokser sammen og bliver stærkere af det."
Xanders tanker mundede ud i sangen Adam & Eva, som indgår i Bibelselskabets musikprojekt Lydspor fra Bibelen, hvor 12 kunstnere i løbet af året indspiller og udgiver sange baseret på nogle af Bibelens bedst kendte fortællinger. Til november udgives sangene samlet på albummet Lydspor fra Bibelen i anledning af Bibelselskabets 200 års jubilæum.
"Mit mål var at skrive en sang, som folk kunne bruge til noget, men som ikke var belærende. Som var eftertænksom uden at være tungsindig," fortæller Xander.
Resultatet blev en sang om et kærestepar, der gennemlever syndefaldet med hinanden – og konstaterer, at de minder om Adam og Eva, som måtte begynde på en frisk, efter at Gud havde smidt dem ud af Edens have.
Et stærkt møde med kristendommen
Det var ikke svært for Xander at tage imod udfordringen om at skrive en sang med afsæt i Bibelen. Sammen med sin mor, sangeren Anne Linnet – som også bidrager med en sang til Lydspor fra Bibelen - havde han tidligere skrevet musik til en teaterforestilling baseret på Kirkegaards tekster.
"Jeg har altid tænkt meget over livet og det eksistentielle. Jeg havde en periode som 10-11-årig, hvor jeg nærmest kunne blive helt skræmt. Over døden, selvfølgelig, men også over at man skal være herre over sit eget liv. Hvem er jeg? Hvad betyder det at være i live?"
Derhjemme havde Xander fået læst op af Børnebibelen, men hans stærkeste møde med kristendommen fik han, da han skulle konfirmeres. Selve konfirmationen var ellers ikke et udslag af dybe overvejelser, som mange andre teenagere fulgte han bare med strømmen.
"Jeg sad der til præst en masse timer, og efterhånden var der nogle ting, som slog mig. Nogle gange, når timerne var overstået, blev jeg og talte med præsten – som hed Mikkel Wold og var rigtig skøn – og spurgte for eksempel ind til, hvad kristendommen sagde om det onde. Jeg oplevede, at det onde tit blev fejet ind under gulvtæppet, når vi gennemgik teksterne. Men det er jo lige præcis dét, som syndefaldet handler om: at det onde også findes."
Xander opfatter egentlig religion som en form for tabu i sin generation.
"Men det er overhovedet ikke noget tabu for mig. Størstedelen af mine venner er muslimer, og selv om jeg ikke er superreligiøs, synes jeg, at det religiøse er spændende. Uanset om man bruger det til at give livet mening eller til at fortælle gode historier til hinanden."
Lyd fra 80'erne
Xander vidste øjeblikkeligt, at sangens omkvæd skulle begynde med ordene "Det minder mig om Adam og Eva". Derefter satte han sig ved tangenterne i sit studie på Christianshavn og begyndte at skrive en melodi. Xander fortæller, at han altid begynder med melodien – "teksten er ikke mindre vigtig, den er bare vigtig senere" – og han fandt hurtigt frem til de akkorder og toner, som fangede den stemning, han havde indeni.
"Til gengæld gik jeg i lang tid og grublede over, hvilken lyd, sangen skulle have. Jeg nåede frem til, at sangen ikke måtte blive til en Disney-sang, og derfor spillede jeg trommerne baglæns og lavede spacede lyde ind over. Det var fedt nok og moderne, men uanset hvad jeg gjorde, føltes det navlepillende. Som om jeg gik på kompromis. Sangen skulle være tidløs og måtte godt være meget dansk. En dag efter nogle måneder satte jeg mig ved mit keyboard og fandt en 80'er-agtig lyd frem. Så var den der. To uger senere var sangen helt færdig," fortæller Xander, som producerede sangen med sin storebror Marcus Linnet.
"Min bror og jeg arbejder rigtig godt sammen, specielt når det handler om at ramme den nostalgiske varme fra slutningen af 80'erne og starten af 90'erne. Den lyd og måde at tænke på kommer meget naturligt for os begge."
Resultatet er en klar og lys popsang med både lethed og melankoli. Adam & Eva er en hyldest til Bibelens berømteste kærestepar, men sangens musikalske univers lyder som en kærlig hilsen til Xanders mor, Anne Linnet.
Plads til fejl i livet
Xander er meget tilfreds med sangen og opfatter det som en stor ære at få lov at formidle Bibelen til folk. Men den største oplevelse kom undervejs i sangskrivningen. Når melodi og omkvæd er på plads, fortæller Xander, bygger han teksten op omkring det. Det er ikke altid en bevidst proces.
"Mens jeg skrev, gik det op for mig, sætning for sætning, at sangen handlede om noget, jeg vidste uden at vide det. Jeg kan være rigtig kynisk, hvis en person tæt på mig træder forkert. Så lukker jeg helt af, og så er det umuligt at trænge igennem til mig. Det har ramt en ekskæreste og også nogle af mine bedste venner og min familie. Men ligesom Adam og Eva kan alle begå fejl. I min jagt efter det perfekte i andre har jeg manglet forståelse og tilgivelse, når andre er trådt forkert. Så i virkeligheden træder jeg jo selv forkert gang på gang."
På den måde skal vi ikke have ondt af Adam og Eva, siger Xander, selv om Gud blev meget vred på dem.
"Det er vigtigt at kende hinanden, verden og ikke mindst sig selv på godt og ondt. Og så kan det godt være, at man på et tidspunkt ikke længere føler sig udødelig – men det var jo nok i virkeligheden bare en drøm ... Godmorgen!"