Synne Garff
Sarah Auken: Gud vil stadig hjælpe mig
Bibelselskabet har stillet en række kendte og ukendte danskere seks spørgsmål om deres forhold til Bibelen. Her svarer Sarah Auken, sognepræst i Kokkedal Kirke, på 6 skarpe.
Hvornår begyndte du selv at læse i Bibelen?
Da jeg var teenager, hev jeg Bibelen ud af reolen i et ambitiøst forsøg på at læse hele Bibelen fra ende til anden. Jeg begyndte forfra nogle gange, men jeg gik altid død omkring midten af 2. Mosebog.
Da jeg læste teologi fik jeg for alvor øjnene op for Bibelen også på hebraisk og græsk - det fascinerende ved at læse Bibelen på originalsproget er, at man får blik for en ny detaljerigdom i sproget. Jeg må dog indrømme, at jeg er glad for den danske oversættelse i mit daglige arbejde som præst.
Jeg glæder mig over, at Bibelen er kommet som smartphone-applikation. Det er godt at have den lige ved hånden.
Kan du nævne et af dine yndlingscitater?
"Han lader sin sol stå op over onde og gode, og retfærdige og uretfærdige". Det er for mig at se et essentielt og afgørende sted. Gud er kærlighed, står der også i Det Nye Testamente.
Og den kærlighed rammer os alle: Onde og gode, retfærdige og uretfærdige. Det giver et stort håb for mig, for selvom jeg rigtig gerne vil anses for kun at være med på holdet, hvor de gode og de retfærdige befinder sig, så er jeg jo med på begge hold. Guds nåde og kærlighed rammer ufortjent os alle. Gudskelov for det!
Er der noget, du tager afstand fra i Bibelen?
Jeg synes ikke, der er nogen særlig pointe i at gøre sig til dommer over Bibelen. Måske kunne jeg klare mig uden de mere kedelige passager med lovstof i Det Gamle Testamente. De endeløse rækker af stamtavler gør også nogle gange Bibelen en smule svær at læse. Men ellers synes jeg ikke, at der er noget at tage afstand fra som sådan.
Bibelen rummer hele spekteret i menneskelivet – også de mere barske sider hvor utroskab, voldtægt, skam, mord og incest kommer på banen. Livet er ikke et glansbillede, og Bibelen ville være utroværdig, hvis ikke det var med.
Jeg tager nok mere afstand fra at læse Bibelen bogstaveligt. For mig at se rummer Bibelen både et tidstypisk billede af andre samfund og andre kulturer og et universelt, eksistentielt billede af at være menneske i alle livets faser.
Hvad vil du helst læse højt for børn fra Bibelen?
Jeg har to skønne bonusdrenge på 9 og 11 – og selvom de er ret fortrolige med mange af Bibelens fortællinger, så er det stadig spændende at dykke ned i nogle af de voldsomme beretninger i Det Gamle Testamente, hvor tapperhed, mod og drama er på spil. For eksempel Daniel i løvekulen, slaget om Jeriko eller historien om, hvordan den lille David besejrer kæmpen Goliath.
Jeg holder selv meget af lignelsen om det fortabte får. Mange børn har prøvet at blive væk fra deres forældre (eller følt det sådan). Og det er en vidunderlig fortælling om at blive fundet igen.
Hvis Bibelen skulle hedde noget andet. Hvad skulle navnet så være?
Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at forestille mig, at den skulle have et andet navn. Bibelen har et brand som ingen andre bøger har – eller nogensinde kan få. Bøgernes bog. Skulle dén have et andet navn?
Hvad betyder historien om Den Barmhjertige Samaritaner for dig?
Lignelsen er lidt af et paradoks. Den rummer verdens enkleste historie, som bærer verdens mest provokerende budskab – fordi det er så simpelt og rigtigt på samme tid. Derfor er det også den hyppigst bortforklarede lignelse, vi overhovedet har, når vi ikke kan holde til det ulideligt skarpe lys, den i al sin renhed kaster over vores egen smålighed og utilstrækkelighed. Mandens næste er ham, som hjælper. Og vi skal gå at gøre det samme. Fuldstændig enkelt og totalt uoverskueligt.
Men jeg må indrømme, at jeg nogle gange mere finder mig selv i den nødstedte end i hjælperen. Men også dér bringer lignelsen håb. Det er godt at vide, at når jeg ender i grøften, så vil Gud stadig hjælpe mig op – også selvom der måske skal en helt fremmed person til for at bringe hjælpen.
Sarah Auken er sognepræst i Kokkedal Kirke.