29.06.2015 Thilde Thordahl Andersen
Peter Fischer-Møller: Bibelen er frigørende, ikke undertrykkende
Biskop over Roskilde Stift Peter Fischer-Møller mener, at Bibelen inviterer os ind i et globalt fællesskab, hvor vi alle er ét i Kristus. Her svarer han på en række spørgsmål om sit forhold til Bibelen.
Hvordan fylder Bibelen i dit liv?
Jeg læser i Bibelen ugentligt i forbindelse med gudstjenester, andagter, foredrag og så videre. Og jeg har som regel også Bibelen med mig på rejser - den er en god rejsekammerat! Desuden kommer der ikke så sjældent situationer, hvor jeg har brug for at slå op og kigge videre via noterne, så jeg kan blive ført lidt på kryds og tværs i de bibelske skrifter.
For nogle år siden arrangerede jeg bibelmaraton for Terslev og Ørslev menigheder, hvor jeg var præst. Det var første gang, jeg fik læst Bibelen igennem fra ende til anden. Meget spændende - og udfordrende!
Er der et eller flere tekststeder i Bibelen, som du holder særligt af?
Af korte bibelord a la "mannakorn" er det nok mest det ord, jeg fik til min konfirmation, som siger mig noget særligt:
"Af nåde er I frelst, ved tro, det skyldes ikke jer selv, Guds er gaven"
(Efeserbrevet, kapitel 2, vers 8, bibeloversættelsen fra 1948.)
Jeg synes, Paulus sætter klart fokus på spændingsfeltet mellem nåde og tro som det felt, vi som kristne får lov at bevæge os i og lade os oplade af.
Jeg er optaget af vores ansvar for skaberværket og holder i den forbindelse meget af skabelsesberetningerne. Jeg elsker juleevangeliet – jeg kommer fra en helt almindelig "juleaftenkristen" familie - og jeg bliver stadig inspireret og udfordret af Jesus’ lignelser. Tænk at turde fortælle historien om den utro godsforvalter!
Er der tidspunkter i dit liv, hvor Bibelen har været en hjælp for dig?
Jeg mindes ikke specielle tidspunkter i mit liv, hvor Bibelen fik en helt særlig betydning; som feltpræsten, der havde en bibel i brystlommen, som tog af for kuglen og helt fysisk reddede hans liv. Men det var noget helt specielt sammen med folk fra menighederne på Midtsjælland at læse hele den gode bog igennem og slutte af med en festmiddag af et sammenskudsgilde med herlig mad og vin, "med marvfulde retter og god lagret vin". Og så er det en stadig udfordring at sætte sig til bibelteksterne, når jeg skal forberede en prædiken.
Er der steder i Bibelen, som du har svært ved at forstå eller komme overens med?
Der er passager i Det Gamle Testamente – for eksempel nogle af beretningerne i Josva-bogen, hvor det lyder som om, Gud ligefrem tilskynder israelitterne til at udrydde de oprindelige beboere i Palæstina. Jeg har svært ved at læse dem som andet end historiske beretninger og vidnesbyrd om en tid, hvor man havde brug for guddommelig legitimering af egne overgreb. Det er rigtig skidt, at den slags tekster i dag kan blive læst bogstaveligt som en legitimering af fortsat undertrykkelse af andre mennesker.
"Jeg synes, Paulus sætter klart fokus på spændingsfeltet mellem nåde og tro som det felt, vi som kristne får lov at bevæge os i og lade os oplade af."
Hvis vi tror, at skrifter, som er forfattet for 2000 år siden, umiddelbart svarer på vor tids spørgsmål, kan vi let komme til at gå galt i byen. Så for at forstå Bibelen skal vi læse den med et sideblik til både den historiske, kulturelle og litterære sammenhæng.
Ærkebiskop Desmond Tutu fortæller :
"Den hvide mand kom til Afrika, og han sagde: her er Bibelen, luk jeres øjne og bed til Gud. Og vi lukkede vores øjne og bad til Gud, og da vi åbnede vores øjne, havde den hvide mand taget vores land. Men vi beholdt hans bibel!"
Og Tutu smiler, og man forstår, at det var ved at læse Bibelen i sammenhæng, at han og andre sorte kristne i Sydafrika opdagede, at der ikke var nogen dækning for boernes påstand om, at den hvide mand var skabt til at herske over den sorte. Og det var blandt andet fra det bibelske vidnesbyrd om, at "her er ikke forskel på mand eller kvinde, jøde eller græker, træl eller fri, for vi er alle ét i Kristus," at man fandt modet og kræfterne til at kaste apartheids åg af sig.
Peter Fischer-Møller
Peter Fischer-Møller, født 1955, har siden 2008 været biskop over Roskilde Stift.
Han er gift og har en søn.