Preben Medom Hansen
Fra bibeltekst til sangtekst - Peter A.G.'s "Klokkernes Konge"
Peter A. G. har skrevet en folkelig sang (med egne ord en salme) som lukker juleevangeliet op og trækker julen ud af det kirkelige rum og ned på gågaden. Læs om, hvordan bibeltekst og sangtekst hænger sammen.
Peter A.G. betegner selv Klokkernes Kongesom en salme. Og han har ønsket at skrive en folkelig tekst, der taler ind i tiden, og som ikke har det smalle og ”fimsede” udtryk, som han synes, mange moderne salmer har. Derfor har han også trukket salmen ud af det kirkelige univers og ned på gågaden.
Hele julen favnes
Nummeret starter med en lille ordveksling: to der mødes og ønsker hinanden glædelig jul. Og i første vers får vi at vide, at forfatteren er glimmer-gløgge-glad og er ude at gå tur med sin skildpadde. Forfatteren favner altså hele det kommercielle julecirkus med gløgg og glimmer, og ser det som et udtryk for glæde og god julestemning. Der er ikke den brod mod den folkelige og indkøbsfikserede jul, som man ellers tit møder, når kristne udtaler sig om dette emne.
Klassisk Peter A. G
Tekstuniverset i salmen er klassisk Peter A.G. Og gå-en-tur tematikken får gamle Gnags-fans til at tænke på numre som Slingre ned af Vestergade og Går med hunden gennem byen. Når hunden er skiftet ud med en skildpadde handler det om, at vi skal huske at gå ned i tempo af og til.
En del af hverdagen
Jesus bliver i salmen kaldt ”klokkernes konge” og ”den lille bjælde”. Og uden at metaforikken bliver uddybet i hverken salmen eller interviewet, så er det tydeligt, at billederne skal forstås positivt. Inspirationen til klokke-bjælde metaforen fik Peter A.G., da han hørte kirkeklokken og klokken fra Hjem-Is bilen spille duet. Igen en understregning af, at Jesus, julen og kristendommen for sangskriveren er en del af verden og hverdagen – og ikke en særlig eksklusiv konstruktion.
Udblik til påske
I andet og tredje vers foregriber strofen ”Tornekranset narrehat, fuld af kærlighed” påskens begivenheder, hvor Jesus bliver pint med en tornekrone og senere korsfæstet. Med udtrykket narrehat holder sangen fast i klokke/bjælde metaforikken, fordi en narrehat tit har bjælder på. Narre-skikkelsen symboliserer desuden ofte den sandhed og visdom, som ligger i det skæve. Narren er den, som kan tale magten og flertallet i mod.
Luk op
Sangen afsluttes med denne lille passage, der i sig selv er et lille teologisk statement eller opfordring til at lukke glæden og kærligheden ind ved at lukke op for fortællingen om Jesusbarnet.
De slog ham ihjel, men han kommer igen,
hver gang du selv lukker ham ind ...
Læs mere
Juleevangeliet
Og det skete i de dage, at der udgik en befaling fra kejser Augustus om at holde folketælling i hele verden. Det var den første folketælling, mens Kvirinius var statholder i Syrien. Og alle drog hen for at lade sig indskrive, hver til sin by. Også Josef drog op fra byen Nazaret i Galilæa til Judæa, til Davids by, som hedder Betlehem, fordi han var af Davids hus og slægt, for at lade sig indskrive sammen med Maria, sin forlovede, som ventede et barn. Og mens de var dér, kom tiden, da hun skulle føde; og hun fødte sin søn, den førstefødte, og svøbte ham og lagde ham i en krybbe, for der var ikke plads til dem i herberget.
Læs hele juleevangeliet
Klokkernes konge
Hej, det er mig, glimmer gløgge-glad.
Jeg går tur med min skildpadde.
Jeg må ha´ ro på for at ku´ fortælle
historien om den lille bjælde ...
Klokkernes Konge
Klokkernes Konge
Født julenat i en fuglerede.
Tornekranset narrehat, fuld af kærlighed.
Og de bli´r ved med at fortælle
historien om den lille bjælde ...