25.03.2014 Lea Holtze
Bibelen er en botanisk have
Det spirer og gror i Bibelen, hvor der optræder godt 100 forskellige planter. Agronom og forfatter Hans Arne Jensen har gravet sig ned i dem gennem det meste af sin forskningskarriere. Her kan du tage med ham rundt, og se på nogle af dem i Botanisk Have.
Det hele begyndte med et sennepsfrø. Det blev sendt til Hans Arne Jensen fra Israel i 1969, så han kunne undersøge, om frøet virkelig stammede fra den samme plante, som Jesus omtaler i Bibelen i lignelsen om sennepsfrøet. Og Hans Arne Jensens grundige undersøgelser viste, at det ganske rigtigt var sort sennep, der var sendt til ham. Det satte gang i hans livslange passion for at studere de mange planter og afgrøder, der er beskrevet i Bibelen.
”Jeg begyndte at læse Bibelen igennem fra A-Z og lavede i løbet af et år et kartotekskort til hver plante, jeg stødte på. Siden har jeg forsket i, hvor sikkert planterne i Bibelen kan bestemmes, om planterne er fundet arkæologisk, og hvad de er blevet brugt til,” fortæller han.
Den dengang unge forsker blev overrasket over at finde ud af, hvor mange forskellige planter, der faktisk er nævnt i Bibelen.
”Jo mere, jeg gravede, jo mere spændende, blev det. For det gav både mit fag og min bibellæsning nye dimensioner,” fortæller han.
Siden har Hans Arne Jensen udgivet bogen Biblens planter i 1974, erhvervet sig en doktorgrad i arkæologiske frø og udgivet bogen Bibelens planteverden i 2004. I dag er han pensioneret, men holder stadig foredrag om emnet i landets sogne og i Botanisk Have, hvor man netop kan finde mange af Bibelens planter.
De såede det samme korn
Vi begynder turen gennem Botanisk Have ved bedet med rækker af kornsorter, der er bundet sirligt op side om side. Hvede, byg og spelt spillede nemlig også en stor rolle i folks hverdag på Jesus’ tid. Kerner fra hvede blev givet som gave og som betalingsmiddel. De blev også lavet om til hvedemel, som man brugte ved ofringer. Og kornsorten var ligesom i dag så vigtig en del af middagsbordet, at klagen var stor, når høsten slog fejl. Det kan man blandt andet læse i Mosebøgerne.
Her har profeten Jonas siddet
Det fortælles, at Gud sendte profeten Jonas til Nineve for at advare folk om Guds straf over de ugudelige indbyggere. Indbyggerne angrede, så Gud straffede dem alligevel ikke. Det blev Jonas sur over, og han satte sig under en skyggefuld olieplante, fortæller Hans Arne Jensen. Og det er netop busken Ricinus med røde, piggede frugter, Hans Arne Jensen nu står foran i Botanisk Have. Han har studeret alverdens litteratur for at finde ud af, om det netop er den plante, der omtales i Bibelen.
”I det her tilfælde ved vi, at Ricinus gror hurtigere end mange andre planter, hvilket passer godt til fortællingen om, at Gud fik den til at skyde op over Jonas. Den er samtidig kendt for at vokse i området.”
Styr på Bibelens frugter
Æbler er nævnt flere gange i Bibelen, men ikke det sted, vi måske ellers alle sammen forbinder det med – Edens Have, hvor Eva lod sig friste til at spise af frugten. Det er bare blevet en tradition at sige, at det var et æbletræ, fortæller Hans Arne Jensen, da vi passerer et.
Mere sikkert står det til med vores viden om den daddelpalme, der trives i varmen inde i Botanisk Haves ene væksthus. Den er flere gange beskrevet i Bibelen i forbindelse med israelitternes flugt fra Egypten.
Granatæbler kendte man også til
I en af Mosebøgerne fortælles det, at israelitterne klagede over at være blevet ført ud i stenørkenen, hvor der hverken var korn, figner, druer eller granatæbler. Granatæbleplanten er da også dejlig, medgiver Hans Arne Jensen med et smil. Han har selv haft et eksemplar stående hjemme i vindueskarmen, og her i Botanisk Haves væksthus står den også.
Den hellige salvingsolie
Så kommer vi hen til en af de endnu mere eksotiske planter, Cylonkanel. Kanel fra dens bark står måske på din egen krydderihylde derhjemme. I Bibelen er det beskrevet, hvordan det stedsegrønne træ, som den velduftende kanel kommer af, skal bruges til den hellige salvingsolie.
Hans Arne Jensen er også faldet over referencer til oliventræer adskillige steder i Bibelen. Blandt andet som ingrediens til salvningsolien. Til salvningsolien skulle også anvendes ”vellugtende kalmus, som kan være de velduftende græsser, der hører til slægten Cymbopogon. Men en anden mulighed er, at det er planten Kalmus, der står i et vandløb uden for væksthuset.
Ved udgangen af væksthuset i Botanisk Have går vi desuden forbi planten Aloe, som vi kender fra de mange Aloe vera-produkter, man kan finde i butikkerne i dag. I Bibelen står det beskrevet, at den sammen med balsam har været brugt til at salve Jesus’ legeme før begravelsen, fortæller Hans Arne Jensen.
Historien ender under tårepilen
Hans Arne Jensen slutter sin vandring gennem Botanisk Have og nogle af Bibelens planter under den gamle tårepil, hvis grene læner sig som en beroligende dyne ned over ham. Det var det første træ, der blev plantet i haven omkring 1872-74. Det bedrøvelige navn har det fået som reference til fortællingen om de sørgende jøder i eksil i Babylon, der sad under et træ og græd.
Tip! Find Bibelens planter
Udover at opleve Bibelens planteverden i Botanisk Have i København kan du også gå en tur i Bibelhaven i Viborg eller under Bibelens træer på Solbjerg Parkkirkegård. Og på klosterruten ved Slangerup Kirke skal Hans Arne Jensen nu i gang med et plante bibelske planter og klosterplanter i samarbejde med kirken.