For sine nådegaver og sit kald fortryder Gud ikke.

Romerbrevet 11,29

. Bibelens personer: David: Guds udvalgte, hyrdedreng, idealkonge. Bibelens Kong David er mange ting. Ikke mindst digteren, som kan sætte ord på tillid, håb og klageråb til Gud
. Derfor skal det være nudansk: Med Den Nye Aftale har alle nu mulighed for at åbne kristendommens fascinerende verden. Bibelselskabets banebrydende oversættelse af Det Nye Testamente til nudansk går bag om traditionerne og præsenterer teksterne i et tilgængeligt og mundret sprog
. Udvælgelse og oversættelse: Læs den lange historie om udvælgelsen og oversættelsen af skrifterne i Bibelen i meget kort form
. Det Gamle Testamentes opbygning: Det er ikke helt nemt at få overblik over opbygningen af Det Gamle Testamente og dermed rækkefølgen af de 39 gammeltestamentlige skrifter
. Opbygning: Fra tidlig tid valgte man at samle de nytestamentlige skrifter på følgende måde: Først de fire evangelier, dernæst Apostlenes Gerninger og Brevene. Til sidst Johannes’ Åbenbaring
. "Bibelen har givet mig mange aha-oplevelser": For ph.d. og erhvervsteolog Anette Ejsing forsvinder tekster, der ikke rører hende, hurtigt ud i glemslen. Sådan var det ikke med Bibelen. Her svarer hun på seks skarpe om sit forhold til bøgernes bog
2013 var fyldt med forventninger, forberedelser og forandringer Generalsekretær Morten Thomsen Højsgaard fremlægger sin årsberetning 2013. Foto: Keld Navntoft, Scanpix.
Generalsekretær Morten Thomsen Højsgaard fremlægger sin årsberetning for 2013 ved Bibelselskabets repræsentantskabsmøde den 22. maj. Foto: Keld Navntoft, Scanpix.

Bibelselskabet brugte år 2013 på at investere i fremtiden og gøre sig klar til at sætte Bibelen markant på dagsordenen i jubilæumsåret. Læs her generalsekretær Morten Thomsen Højsgaards årsberetning fra repræsentantskabsmødet på Nationalmuseet den 22. maj 2014

Danmark har forandret sig meget i de sidste to hundrede år. Vi er ikke længere et landbrugssamfund, men derimod et samfund med fuld fart på vej ind i informationsalderen. Guldalderens malere og poeter kastede fra 1814 og frem glans over den uspolerede danske natur. I 2014 har vi motorveje, lufthavne, metrobyggerier, avancerede planlove og vandmiljøplaner.

For 200 år siden måtte vi afstå Norge, efter at Danmark både var gået fallit og havde valgt forkert side under Napoleonskrigene. Vores måde at tænke land og rige på blev yderligere ændret af krigen i 1864 og siden af de to verdenskrige. I dag har vi fået stampet et velfærdssamfund op af jorden, og ved valg kan vi i ro og mag diskutere, hvordan det danske system bedst kan bevares i en bred, europæisk sammenhæng.

Bibelselskabet som fælles reference
Midt i alle disse historiske forandringer er der en fælles reference, som har været der i alle årene. I et lokale i Kronprinsensgade nummer 7 mødtes nemlig for nøjagtig 200 år siden en række borgere og gejstlige for at stifte Det Danske Bibelselskab. Også dengang kunne de se klarest, når de så tilbage. Og ti år tidligere havde man i England stiftet verdens første bibelselskab. Nu var tiden kommet for Danmark til efter det britiske forbillede at følge efter.

”Den Grundsten, vi lægge, vil, det haabe Vi! Med Tiden bære en skøn Bygning”, lød det håbefuldt den aften i København. Men de forsamlede har næppe kunnet forudse, hvad der siden skulle ske med Danmark og med det selskab til Bibelens fremme, som de nu satte i verden.

I dag kan vi bedre overskue, hvad der hændte efter den 22. maj 1814. Vi kan se, hvordan bibler blev trykt, oversat og udbredt. Vi kan se, hvordan skole og kirke i årevis gik hånd i hånd og oplyste nye generationer om bibelhistorien. Vi kan også se, at der efter Anden Verdenskrig kom ny inspiration og erkendelser til, som gjorde Bibelselskabet mere internationalt orienteret, mere økumenisk indstillet og endnu mere rettet mod børn og unge med flere populære børnebibler og bibelgenfortællinger på programmet.

Til gengæld har vi i dag lige så svært ved at se frem, som vores forfædre havde dengang. Hvor vil Bibelen være i det danske samfund om yderligere 200 år? Hvad vil nye opfindelser, teknologi, internationale strømninger og religiøse forandringer betyde for Bibelen, for kristendommen og for troen i Danmark?

2013 blev et år med forberedelser
Bestyrelsen for Det Danske Bibelselskab skulle for mere end et år siden træffe et vigtigt valg. Hvor skulle vægten lægges, når Bibelselskabet skulle fejre sit 200 års jubilæum? Bestyrelsen valgte at se frem i stedet for at kigge tilbage, at bruge den historiske anledning til at vække interesse for Bibelens tekster og tanker i vore dage og for nye generationer.

Det var et dristigt valg og et ambitiøst valg. For det havde nok været nemmere, enklere og måske også billigere "bare" at skrive en lærd historiebog om Bibelselskabets arbejde igennem to århundreder. Men nej, den vigtige og mere udfordrende opgave var og er at åbne og udbrede Bibelen, ikke som en antikvitet, men som en levende og aktuel og nærværende del af den danske virkelighed anno 2014.

År 2013 blev derfor et år præget af store forberedelser.

I forlaget gik vi i gang med det, der her i foråret endte som Bibelmagasinet i et førsteoplag på 70.000 eksemplarer. Det var også i forlaget, at arbejdet med de 12 populære Lydspor fra Bibelen tog form.
Ligeledes begyndte vi allerede sidste år i forlaget systematisk at arbejde på det, der netop i dag udkommer som en stor, samlet og ny kollektion af bibler med over 20 forskellige udgaver. En kollektion, der skal gøre Bibelen endnu mere læsbar, attraktiv og indbydende at beskæftige sig med for nutidens meget, meget forskellige typer af læsere.

Sideløbende med forlagsarbejdet blev der så også arbejdet på at få den 70 meter lange model af Noas ark, som nu ligger i Københavns Havn, til landet.

Bibelselskabets stiftsudvalg holdt ekstra møder og begyndte en planlægning, som i dette forår er kulmineret med en aktivitetsliste så lang, at det næsten giver sved på panden.

Bibelselskabets indsamlingsafdeling fandt ud af, at der i danske fængsler var et stort og umættet behov for bibler. Så derfor blev en stor plan sat på tegnebrættet for med hjælp fra landets kirker at kunne forsyne omkring 3.000 indsatte med bibler i jubilæumsåret.

Et sted skulle alt dette kunne tilgås, overskues og opsamles, og derfor opbyggede vi undervejs et tema på Bibelselskabets hjemmeside, www.bibelselskabet.dk/200, med interviews, 12 særligt kendte og elskede bibeltekster forsynet med opgaver og spørgsmål til overvejelse, arrangementskalender, presseinformation og meget andet nyttigt stof.

Forventning før den store fest
Skal der være fest, så må der forud for festen gå forberedelse. Før julen har vi advent. Før påsken har vi fasten. Og før det festlige år 2014, som vi nu står på højdepunktet af, havde vi i 2013 i Bibelselskabet en lidt mere stille tid, hvor en stor del af vores opmærksomhed og energi blev brugt på forventningsfulde forberedelser bag facaden.

Med tanke på fremtiden skiftede vi for eksempel i 2013 operatør og hoster, som det hedder på nudansk, på Bibelselskabets hjemmeside. Det kostede penge, men gav også nærmest omgående en markant hurtigere side. Bagefter dette tekniske sporskifte har vi også uden problemer kunnet trække al den forøgede trafik og downloading af lydfiler med bibelsange, som jubilæumsåret har bragt med sig.

Som en anden form for forberedelse flyttede vi i 2013 omkring 60 procent af Bibelselskabets boglager til en bedre og billigere og samtidig kirkeligt funderet distributør, 55°Nord ved Fredericia. Den øvelse kostede både tid og ressourcer. Der skulle programmeres nyt. Og der måtte også foretages afskrivninger efter den totale lageroprydning. Til gengæld har vi fået en langt mere effektiv service over for den stigende mængde af kunder i Bibelselskabets netbutik, der samtidig har kunnet udvide sortimentet. I modsætning til tidligere kan kunderne nu se på alle pakker, at de kommer fra Bibelselskabet. Vi kan lægge ekstra materiale ved pakkerne uden merudgifter. Og vi får kun meget få reklamationer. Så vi betragter den udgift, vi har påført os selv med skiftet på lagerområdet i 2013, som en investering i fremtiden.

Bibelen i verdens brændpunkter
At år 2013 overordnet set var og blev et år præget af forberedelser og forandringer på indre linjer i Bibelselskabet betyder ikke, at arbejdet med Bibelen stod stille i det forgangne år.

Bibelselskabets internationale afdeling har ikke mindst haft et omfattende engagement i verdens brændpunkter. Gennem indsamlinger har vi støttet bibeloversættelse, bibeluddelinger, bibeloplysning og medmenneskeligt arbejde med inspiration fra Bibelen. Da voldelige islamister ødelagde flere boghandler i Egypten, kunne vi straks tilbyde hjælp til genopbygning sammen med andre bibelselskaber. Da krisen var på sit højeste for syriske flygtninge, trådte Det Jordanske Bibelselskab til med lokalt forankret og stærkt påkrævet hjælp til mennesker, der var kommet i klemme i den meget vanskelige og meget komplekse situation.

I Senegal er kvinder blevet hjulpet til bedre at kunne mestre deres tilværelse, fordi de har fået læsetræning gennem det lokale bibelselskab. Læseprogrammet, der via De Forenede Bibelselskaber er udbredt til 70 lande, er anbefalet af UNESCO som et vigtigt middel til at afhjælpe analfabetisme.

I Nicaragua har Bibelselskabet i 2013 uddelt børnebibler og hjulpet med besøgsvenner og transport til hospitalet for kræftramte børn. I Kuwait har migrantarbejdere med kristen baggrund fået støtte til bedre at klare sig under deres meget svære forhold. Til Kina, hvor kristendommen er i hastig vækst, har vi samlet ind til bibelpapir og bibeltrykning i stor skala.

Sammen med DANIDA og Civilsamfund i Udvikling (CISU) har vi fortsat arbejdet i Swaziland med "The Good Samaritan", som med afsæt i Bibelens næstekærlighed oplyser om og hjælper ofre for hiv/aids.
Sammen med KLF, Kirke&Medier har vi ligeledes fortsat arbejdet med at samle ind til og støtte satellit-stationen SAT-7, der sender programmer af høj kvalitet om tro og kristendom til hele den arabisk talende verden. I lande, hvor det er forbundet med stor fare eller voldsomt besvær at få adgang til Bibelen, er SAT-7 en vigtig genvej til alligevel at få bibelhistorierne helt derud, hvor folk bor og lever.

I Danmark er vi vant til frit at kunne sige og tænke, hvad vi vil om tro. Vi kan bruge, bestille og læse alle de bibler, vi vil. Og det er ganske enkelt og fredeligt at gå i kirke, når man ønsker det. Sådan er det ikke i mange af de områder af verden, hvor Bibelselskabet er engageret. Her skaber selv mindre beløb fra Danmark stor begejstring og glæde. Det gør vitterlig en forskel, når man er trængt, i mindretal eller presset af stor fattigdom, at vide, at der er mennesker et andet sted i verden, som tænker på og bekymrer sig for en.

Formålsbestemt arbejde opprioriteret i Danmark
Men Bibelselskabet skal ikke kun åbne bibler og formidle Bibelens store indhold ude i verden. Vi har naturligvis en væsentlig opgave og et vigtigt ansvar under hjemlige himmelstrøg. Og sådan var det også i 2013.

I Aalborg Stift tog Bibelselskabets stiftsudvalg på rullende bibelmaraton sammen med kendte nordjyder for at skabe opmærksomhed omkring Bibelen forud for Danske Kirkedage. Stiftsudvalgene har i det hele taget bidraget flot til lokale aktiviteter og tiltag med Bibelen spredt rundt over hele landet.

Bibelselskabet var i 2013 også synligt og aktivt til stede på Folkemødet på Bornholm og ved en lang række af festivaler og møder gennem hele sommeren.

Bibellæseplanen, der hjælper med inspiration til daglig bibellæsning, udkom i over 60.000 eksemplarer, også på færøsk og grønlandsk. Den kendte kunstner Maja Lisa Engelhardt fortæller, at hun hver aften, inden hun går i seng, læser i Bibelen efter denne læseplan. "Jeg sidder bare lige så stille. Jeg tænker ikke på dagen i dag eller i morgen... Og så bliver jeg fyldt af en dyb taknemlighed, som jeg slet ikke kan sætte ord på, og som er troens gave", siger hun.

Magasinet Bibelen og Verden oplyste til mere end 20.000 modtagere om Bibelen og om arbejdet med Bibelen i ind- og udland. Mange mennesker har i bladet fortalt inspirerende om deres tro og deres måde at bruge Bibelen på i hverdagen.

En anden lille udgivelse, Smag på Bibelen, kom i ny og udvidet udgave, på grund af stor efterspørgsel. Det er ikke mindst kirker, der bestiller Bibelselskabets små oplysende hæfter, der kan foræres væk. Og emnerne i serien, der hedder Brug Bibelen, spænder fra bøn over bibelske symboler til den meget populære om navne fra Bibelen.

I samarbejde med Bibellæser-Ringen udkom i 2013 også en udgave af Markusevangeliet, der egner sig særlig godt til uddelinger.

Bibelselskabets hjemmeside fik ikke bare ny server at køre på i 2013, den fik også meget nyt indhold, herunder en helt nytænkt og selvstændig skolesektion med svar på spørgsmål om Bibelen. Skolesiden har på kun et år mere end fordoblet sit besøgstal.

Og den digitale verden er i det hele taget blevet et sted, hvor mange mennesker søger oplysninger om Bibelen. I tråd hermed oplevede Bibelselskabet i 2013 en vækst i antallet af modtagere af de forskellige nyhedsbreve fra 8.796 til 11.248. Antallet af mennesker, der følger vores arbejde på Facebook, steg i årets løb fra 3.210 til 6.581. Samtidig udvidede vi aktiviteterne på Twitter og senest også via Instagram.

Bibelselskabets hjemmeside sluttede i december år 2013 af med et samlet besøgstal på en måned på 117.397. Det er det højeste tal, vi nogensinde har målt på det digitale medie på en måned. Og lykkeligvis kunne vi analysere os frem til, at noget af det, som tiltrak allerflest af de mange nye besøg, var en side, der gjorde det særligt let at læse eller genlæse juleevangeliet. På den måde gjorde Bibelselskabet netop det, vi er sat i verden for i Danmark i en tid, hvor kunstens guldalder er afløst af kommunikationens Google-rabalder. Mennesker søger online - og det er godt, at de kan finde indhold med den kvalitet, som kun Bibelen har.

Forlag formidler bibelstof
I Bibelselskabets Forlag blev der i 2013 heldigvis tid til mere end bare at tilberede jubilæumsmenuen. Flere bøger, der formidler Bibelen for børn og unge, blev også serveret i året, der gik.

Den japanske manga-serie med bibelfortællinger i en frisk og ung tegneseriestil blev for eksempel afsluttet, så der nu i alt er fem bind, tre med stof fra Det Gamle Testamente og to bind, som tegner billedet fra Det Nye Testamente af Messias og de første kristne. "Skal man beskrive serien i tre ord, må det første være larmende!!!! (med mindst fire udråbstegn), det andet hæsblæsende, og det tredje: velkommen", skrev en anmelder og tilføjede: "For der findes ikke noget helt tilsvarende. Her er en bibel, man kan stikke i hænderne på en 10-årig og forvente, at den bliver læst..."

I 2013 kom også Mini-Bibelen, hvor tidligere generalsekretær Tine Lindhardt fængende og finurligt fortæller 10 bibelhistorier for børn. "Det er formidling af teologi så de små basunengle synger!", som en anden anmelder skrev.

Synge skal man også, når det gælder udgivelser på Det Kgl. Vajsenhus Forlag, som Bibelselskabet har et tæt og godt samarbejde med. I 2013 kom der både plakater og genoptryk af den lille, farvestrålende sangbog Godmorgen og Godnat med salmer sat op til de allermindste. En sød og smuk måde at formidle salmetraditionen videre på.

Til skoleverdenen kom i 2013 på Bibelselskabets Forlag den første bog, der også inddrog film. Billeder i boksen hed udgivelsen til børn i indskolingen fra 1. til omkring 3. klassetrin. I bogen kan man scanne en kode, og vupti, så havner man i et video-univers, som understøtter læringen og formidler stoffet fra Bibelen og kirken på en anderledes og moderne facon.

Video er og var slet ikke nødvendig, da journalist Eva Jørgensen kom i samtale om sorg og håb med præsterne Bjarne Lenau Henriksen og Preben Kok. Tiden fløj for dem - og ud af det hele kom den kloge og autentiske bog Hjælp - Når livet kommer bag på os. Forfatterne har siden holdt en mængde foredrag og undervist sammen. Deres svar på spørgsmålet om, hvad vi gør, når tilværelsen tager uventede drejninger, har vist sig at være nærmest alt for aktuelle.

I 2013 samlede forlaget også en kreds af bibelforskere og eksperter i dansk for at forberede en ny prøveoversættelse af dele af Det Gamle Testamente på nudansk. Men det bliver først i dette efterår, før bogmessen, vi kan offentliggøre de første resultater.

Bibelen på den offentlige dagsorden
Ser man på det kolde økonomiske realiteter, blev 2013 ikke noget stort år for Bibelselskabet. Vi kommer ud med et underskud på 974.000 kr. For selvom arbejdet med fundraising til formålsbestemt virksomhed i en svær tid opnåede samme niveau som sidste år, og selvom bogcentret og netbutikken oplevede flot vækst, ja, så faldt vores indtægter fra arv med over 700.000 kroner samtidig med, at forlaget i forberedelsernes år 2013 ikke kunne levere samme resultater som året før.

Vi hænger dog ikke med hovedet. For allerede nu kan vi se, at arbejdet bag facaden i 2013 bærer frugt. Bestyrelsen har forud for repræsentantskabsmødet kunnet nærstudere et regnskab, som viser, at alle afdelinger i jubilæumsårets første fire måneder har præsteret langt bedre end de lagte budgetter. Antallet af forudbestillinger på den nye bibelkollektion er stærkt opmuntrende. Netbutikken brager nu endnu mere løs. Fonde og flere og flere privatpersoner støtter godt op om vores arbejde.

Samtidig kan vi konstatere, at ambitionen om at bruge jubilæet som anledning til at sætte Bibelens betydning i nutiden på den offentlige dagsorden er lykkedes.

I mit lokale supermarked kunne jeg forleden se to ugeblade side om side. Det ene havde statsministeren på forsiden. Det andet havde en sanger fra serien Lydspor fra Bibelen som blikfang sammen med teksten: "Størst er kærligheden".

Da lydsporene havde premiere i januar bragte Morgenavisen Jyllands-Posten hele fem sider, ja, fem sider, om Bibelselskabets arbejde med Bibelen.

Politiken har brugt to af sine meget eftertragtede kulturforsider først på det flydende bibelmuseum, Noas ark, og siden på en stor featureartikel om Bibelselskabets arbejde med Bibelen i dagens Danmark.

I påsken i år bragte en stribe medier fra Ekstra Bladet over Berlingske til Kristeligt Dagblad fyldige omtaler af projekter fra Bibelselskabet om Bibelen.

Mange lokale og regionale medier har samtidig lagt positivt mærke også til stiftsudvalgenes arbejde. Og det har ført til mange fine omtaler af udstillinger, foredrag og andre, nye tiltag.

I søgebasen Infomedia kan man se, at mængden af artikler om Bibelen og Bibelselskabet allerede nu i 2014 har oversteget, hvad der blev skrevet hele sidste år.

Gammelt og nyt
Det hænder, at folk siger: Det hele var bedre i gamle dage. I Bibelselskabets jubilæumsmagasin har biskop Kjeld Holm en anden mening: Vi har gjort verden bedre, siger han. Nogle vil indvende: Javel, men vi skulle da så grueligt meget igennem for at komme dertil.

Faktum er, at det land, som Bibelselskabet i dag udgiver Bibelen i, har forandret sig kolossalt. Vi kan kurere sygdomme, der før var dødelige. Alle børn skal nu modtage undervisning. Vi har fået demokrati. Vi kan rejse billigt, og vi har adgang til kulturrigdomme og oplevelser fra det meste af kloden.

Men har vi så fået det så godt, at vi slet ikke længere har brug for Bibelen? Er vi blevet så gode til selv at finde vej i tilværelsen, at Bibelens budskaber om tro, håb og kærlighed er på vej ud? Hvor er teksterne om Adam og Eva, om Kain og Abel, om Noa, om David, om Jesus og om Paulus i fremtidens virkelighed?

"Bibelen ved, hvad den vil... Her er ikke så meget fnidder-fnadder", siger sangeren Sys Bjerre.

Kirke- og kulturminister Marianne Jelved ville tage Bibelen med til en øde ø. Og da hun holdt 500 menneskers opmærksomhed fangen ved den store reception efter fest- og jubilæumsgudstjenesten i domkirken den 11. maj sagde hun:

"Bibelen er en succeshistorie. Bibelen er en bestseller... Men man skal kunne se på den, at den er en bog, som bliver brugt. Så gå nu hjem og rør ved jeres bibel".

Jeg tror og håber, at Bibelen stadig vil være et midtpunkt, et knudepunkt, en solid succes og en fælles reference i vores samfund langt ud i fremtiden.

Men ministerens udtalelse peger jo på noget væsentligt. Hver dag er en forberedelse til fremtiden. Hver eneste beslutning får en betydning. Holder vi op med at røre ved Bibelen, så eroderer den langsomt. Bruger vi den, taler vi om den, diskuterer vi den, læser vi i den, lytter vi til den, ja, så bygger vi videre på den bygning, som nogle visionære samfundsborgere for 200 år siden mødtes i København for at lægge grundstenen til. De stiftede et selskab til Bibelens fremme, som skulle oplyse borgerne, modvirke tendenser til kirkelig splittelse, fremme læsningen og udbredelsen af Bibelen samt styrke rigets ånd og dannelse.

Et sådant selskab har vi fortsat brug for i Danmark anno 2014.

Tak til alle, der igennem årene med dedikation og energi har bidraget til, at ansvaret kunne løftes og opgaverne udføres. Tak til alle, der frivilligt har brugt tid og kræfter på at støtte arbejdet med Bibelen. Tak til repræsentantskabet. Tak til alle stiftsudvalgene. Tak til bestyrelsen. Tak til forretningsudvalget. Tak til vores tætte samarbejdspartnere fra Færøerne og Grønland. Tak til tidligere og nuværende ansatte. Tak til enhver, som betror os midler.

Jeg har sagt det mange gange, men nu siger jeg det igen: Bibelselskabet kan kun udføre sit arbejde gennem samarbejde. Vi har brug for hinanden. Vi lever af den tillid, som andre mennesker har vist os.

På selve jubilæumsdagen står derfor kun et budskab tilbage. Det står også med store typer i dag i en annonce i en avis, som de fleste i vores kernebagland læser. Det er et lille ord, som alt for ofte glemmes. Men som nu i det mindste vil afslutte min beretning på jubilæumsdagen om året, der forberedte festen.

Af hjertet: TAK!

Find den nye bibelkollektion her

Se årsregnskabet for 2013