Men nu er Kristus opstået fra de døde som førstegrøden af dem, der er sovet hen.

Første Korintherbrev 15,20

Familiebibelen
. Bibelens personer: Jakob og Johannes, Zebedæussønnerne: De to brødre Jakob og Johannes, der er fiskere, bliver ligesom Peter og hans bror Andreas indbudt af Jesus til at følge ham og 'fiske mennesker.' Peter, Andreas, Jakob og Johannes er de første til at forlade alt og følge Jesus som disciple
. Holdet bag: Bibeloversættelse kræver en stor og bred vifte af ekspertise. En gruppe erfarne eksperter blev derfor ansat til at udføre oversættelsen af Det Nye Testamente til nudansk fra den græske grundtekst
. De ældste håndskrifter: Fra 3-400-tallet e.Kr. har vi tre store bibelhåndskrifter, der indeholder store dele af Bibelen. Dog findes der også en hel række andre skrifter og fragmenter, der er ældre og rummer mindre dele af Bibelen.
. Det Gamle Testamentes indhold: Traditionelt opdeler man Det Gamle Testamentes 39 skrifter i Loven, Profeterne og Skrifterne. Det gør de mange gammeltestamentlige skrifter nemmere at overskue.
. Det Nye Testamente i korte træk: Det Nye Testamente består af fire evangelier, en række breve og til sidst Johannes' Åbenbaring, der afslutter Det Nye Testamente. Her kan du læse mere om indholdet i Det Nye Testamente
. "Også de ting, som er svære at forstå, kan vi sagtens læse for børn": Klaus Højgaard Laursen har en stor passion for at formidle Bibelen gennem recitation, og han optræder ofte med "Bibelen Live" i blandt andet kirker og missionshuse landet over. Her svarer han på seks skarpe om sit forhold til Bibelen
Bibelselskabet har svært ved at få armene nedKlapsalver i Døves Kirke
Glæden og stoltheden var stor, da danske døve tog den Tegnbibel i brug, som Hendes Majestæt Dronningen autoriserede den 12. december 2012. Hænderne kom i vejret, for sådan klapper døve. Og Bibelselskabet har i det hele taget haft et så forrygende år, at det er svært at få armene ned. Foto: Scanpix.

2012 blev et godt år for Bibelselskabet med den højeste omsætning i fire år og et overskud på over en million kroner. Interessen for Bibelens tekster er stigende. Læs generalsekretær Morten Thomsen Højsgaards årsberetning her

Hænderne viftede vildt i luften. Flere af de særligt indbudte gæster vendte sig om med let spørgende blikke: Hvad mon der foregår?

Svaret var og er enkelt: Når man er døv, så klapper man ikke; man løfter hænderne som tegn på applaus. Og da de forsamlede døve - efter mere end ti års arbejde - netop havde kunnet tage deres nye Tegnbibel i brug ved en festgudstjeneste med royalt besøg, ja, så blev arme og hænder rakt i vejret som tegn på billigelse og glæde denne søndag i begyndelsen af februar i De Døves Kirke på Ågade i København.

Hendes Majestæt Dronningen havde allerede den 12. december 2012 autoriseret oversættelsen af Lukasevangeliet samt flere andre væsentlige bibeltekster til brug i de danske døvemenigheder. For Bibelselskabet var det den første autoriserede bibeloversættelse, som kunne udgives i det 21. århundrede.

Danmarks omkring 4000 døve og stærkt hørehæmmede kan nu bede Fadervor på deres hjertesprog. De har også fået deres helt egne måder at udtrykke vigtige bibelske begreber og talemåder på. Hvad hjertet er fuldt af, ja, det løber hænderne for eksempel over med i den nye Tegnbibel. I stedet for at den, der har øre, skal høre, oversættes der her meningsfuldt, at den, der har evnen til at opfatte, skal se.

Oversættelsen er blevet meget omtalt, og den er her i foråret af Kristeligt Dagblad blevet nomineret som et af årets bedste kirkelige initiativer.

Bibelselskabet skal åbne og udbrede Bibelen i Danmark såvel som ude i den store verden. Vi skal gøre Bibelen tilgængelig og nærværende for flertallet såvel som for flere forskellige mindretal.

Med udgivelsen af Tegnbibelen, som er oversat fra kildesproget græsk til dansk tegnsprog, har Bibelselskabet levet op til sit formål i forhold til et mindretal i Danmark.

Men i det år, der er gået siden sidste repræsentantskabsmøde, er flere andre opgaver blevet løftet, og væsentlige mål er blevet nået.

Bibelen påkaldte sig opmærksomhed
Helt grundlæggende har 2012 været et godt år for Bibelselskabet.

Sidste år fik vi vendt et underskud på hen ved seks millioner kroner til et overskud på nogle få hundrede tusinde. I 2012 er fremgangen fortsat, så vi kommer ud af året med den højeste omsætning i fire år og et plus på bundlinjen på lidt over en million kroner.

Samtidig oplever vi en markant interesse for Bibelens tekster.

Et meget konkret udtryk for, hvordan Bibelen påkalder sig opmærksomhed, er antallet af solgte bibler og bibelgenfortællinger, som fra 2011 til 2012 samlet set er steget med over 15 procent til knap 80.000 eksemplarer.

At Bibelen vurderes som vigtig blandt danskerne, dokumenteres i en ny undersøgelse, som Bibelselskabet har gennemført her i foråret blandt 1005 repræsentativt udvalgte borgere i samarbejde med analyseinstituttet YouGov og Center for Kirkeforskning ved Københavns Universitet.

Ifølge undersøgelsen mener 72 procent af danskerne, at børn skal undervises i bibelhistorier i folkeskolen.
62 procent har en bibel i deres hjem.

Og når folk skal svare på, hvor de typisk leder efter information om tro, så ligger Bibelen sammen med andre helligskrifter i top tre som kilde til viden om tro - foran både biblioteket, diverse religiøse eksperter samt fjernsyn, aviser og radio.

At Bibelen har høj status i mange danskeres bevidsthed stod også klart, da Bogen - Bibelen genfortalt af Bjarne Reuter udkom i efteråret 2012. Bogen blev hurtigt en bestseller. Reuter var forsidestof i Berlingske og Jyllands-Posten, og Bogen blev anmeldt overstrømmende positivt i adskillige medier, i Politiken endda hele to gange, først af Steffen Larsen, og siden af Bettina Heltberg på en hel side.

"I Bogen genfortæller Bjarne Reuter Bibelens forunderlige beretninger fra Det Gamle og Det Nye Testamente, så man føler med personerne, dufter sandallæderet og mærker ørkensandet brænde", skriver Gyldendals Bogklub nu i deres anbefaling. For Reuters bibelgenfortællinger er selvfølgelig kommet med også i dette gode selskab.

Godt selskab er man også i med oversættelsen af Det Nye Testamente til nudansk, Den Nye Aftale. Der foreligger nu ni meget forskellige udgaver af oversættelsen, hvis udbredelse har taget til i styrke, så vi både i 2012 og i 2013 har måttet sætte genoptryk i gang af flere af de allernyeste udgaver. Den seneste version, som kun er få måneder gammel, er en særlig seniorudgave med ekstra stor skrift og øget læsbarhed.

En anden interessant højdespringer på listen over populære udgivelser fra Bibelselskabets Forlag er nyudgivelsen af Bibelen med faktasider med kælenavnet Faktabibelen. Det er den autoriserede bibeloversættelse med ekstra gode baggrundskort, fotos fra Bibelens lande samt forklarende tekster om Bibelens oprindelse, indhold og indvirkning på kultur og samfund. Den slags solid oplysning vækker genklang med over 3.000 solgte eksemplarer blandt landets læsere.

På BogForum, der i 2012 blev afholdt i Bella Center i København med stor læser- og besøgstilslutning, steg Bibelselskabets omsætning med 80 procent i forhold til bogmessen sidste år. Bibelselskabets stand var fuld af aktiviteter, samtaler og liv. Blandt andet trak forfatterne Jens Ole Christensen og Benedicte Præstholm fulde huse ved præsentationen af deres nye debat- og samtalebog, To om tro, om kristendommens modsætninger, der mødes. Og tegner Peter Madsen måtte blive siddende en hel eftermiddag, fordi muligheden for at få hans signatur i en bibeltegneserie virkede som en ægte magnet.

Ny hjemmeside har vigtig betydning
I 2012 fik Bibelselskabet også en ny og endnu mere omfattende hjemmeside. Med en brevkasse, hvor mere end 30 eksperter svarer på spørgsmål om Bibelen. Med nyheder og flere typer af baggrundsstof om troens, kirkens og Bibelens verden. Med en udvidet og forbedret netbutik, der også sælger bøger om tro og kristendom fra andre forlag. Med enklere muligheder for at læse om og støtte oversættelse og uddeling af bibler og børnebibler i fattige lande.

En ny sektion til skoler og undervisere gør det let at finde det materiale om Bibelen, som er udviklet særligt til undervisningen i kristendomskundskab i folkeskolen.

Mennesker fra alle dele af landet har via hjemmesiden bestilt i tusindvis af vores smukke påske- og julekort, den nyttige og personlige Bibellæseplan eller gode gratismaterialer som biskop Steen Skovsgaards lille, fine bog Bøn - en indføring i bønnens univers.

Fra 2011 til 2012 har Bibelselskabet modtaget flere og større beløb fra givere direkte på hjemmesiden til det internationale arbejde med Bibelen.

Omsætningen i Bibelselskabets Bogcenter, der har hjemmesiden som sit vigtigste udstillingsvindue, har i 2012 været den højeste i fem år. Vi har måttet udvide bemandingen for at følge med den voksende interesse. Næsten en million kroner er omsætningen i bogcentret steget med fra 2011 til 2012.

Hjemmesiden, der i november 2012 rundede 100.000 besøg på en måned, er således en vigtig del af Bibelselskabets arbejde. Men den står ikke alene som et digitalt tilbud.

En stor del af Bibelselskabets bøger både til skoler, kirker og hjem er i 2012 udgivet som e-bøger. Den digitale udgivelse "På søndag" samlede alle kirkeårets liturgiske tekster fra Bibelen med enkle vejledninger til, hvad der sker under en gudstjeneste. Den autoriserede bibeloversættelse findes nu også i det avancerede bibelprogram Logos, som især bruges af teologistuderende og fagteologer.

Hertil kommer en række såkaldte microsites, som har været deres helt specifikke fokus. Det populærvidenskabelige tidsskrift om Bibelen, Bibliana, har for eksempel sit eget univers på www.bibliana.dk. Tidsskriftet udgives i et nært samarbejde mellem Bibelselskabet og en kreds af fremragende bibelforskere.

Et andet vigtigt microsite har navnet www.verdensvigtigstebog.dk. Det er her, man kan blive medlem af Bibelselskabet - og få en boggave som tak. Hundredvis af mennesker har benyttet sig af det tilbud, så antallet af medlemmer stiger hele tiden.

Bibelselskabets elektroniske nyhedsbreve har ligeledes oplevet vækst, fra 3.952 i årets begyndelse til 6.850 ved årets slutning. Hver måned lander Bibelselskabets nyhedsbrev om kristendomskundskab til lærere og religionspædagoger desuden i knap 1500 indbakker, en tredobling på bare ét år.

Også på Facebook gør Bibelselskabet Bibelen synlig. I 2012 voksede antallet af mennesker, der følger vores opdateringer, med over 60 procent til omtrent 3200. Tallet, der stiger hele tiden, er nu tæt på 4.500.

Bibelselskabet udvider berøringsflader
Bibelselskabet har i 2012 via forskellige kampagner samlet set kunnet byde mere end 500 nye medlemmer velkommen. En voksende og tydelig opbakning, som både formelt og symbolsk styrker Bibelselskabets gennemslagskraft. Ved sidste optælling var medlemstallet oppe på 3.705.

Samtidig har flere tusinde nye kontakter ønsket at modtage vores blad, Bibelen & Verden, der ved årets begyndelse med redaktør Synne Garff som primus motor fik nyt design og udvidet indhold. Det sidste nummer fra 2012 kunne vi derfor udsende til næsten 20.000 husstande.

Men Bibelselskabets berøringsflader stopper ikke her. Via en bred vifte af medier og platforme er Bibelens indhold blevet spredt til titusinder af mennesker.

Bibelselskabets teologiske medarbejder, Cecilie Vestergaard Raaberg, satte i det forgangne år Bibelen på dagsordenen som dommer i et quiz-program for unge på DR. En ny videokanal på YouTube formidler nu Bibelselskabets arbejde til en ny generation af borgere i informationssamfundet. DR2 bragte i foråret programserien "Tro om igen!" med Bibelselskabets generalsekretær som den ene af to studieværter. Flere aviser fra Politiken over Information til Nordvestnyt har bragt store artikler afledt af Bibelselskabets arbejde.

I sommeren 2011 lavede Bibelselskabet et forsøg og tog ud i landet for at deltage i en række sommerstævner. Det gav blod på tanden, og i sommeren 2012 var Bibelselskabet til stede på over 30 stævner og lejre rundt om i Danmark.

Igen og igen har meldingen været den samme, når begejstrede medarbejdere og frivillige er kommet hjem fra besøg på kirkelige stævner, kurser af alskens slags, fagmesser, ungdomsfestivaler eller folkemøde: ”Folk synes godt, om det vi gør. De vil gerne i dialog med os. Er det ikke fantastisk?” har det lydt igen og igen.

Historisk samarbejde er værdsat
I Bibelselskabet synes vi, det er vidunderligt at samarbejde med andre.

Vi inspireres, udfordres og udvikles i samarbejde med de dygtige stiftsudvalg. Værdsat er også det historiske og gode samarbejde om salmebøgerne med Det Kgl. Vajsenhus’ Forlag.

Vi glæder os ligeledes meget over samarbejdet med Grønlands Stift, som i 2012 med støtte fra de særlige grønlandskollekter har fået syv nyoversatte bøger på grønlandsk til børn og unge med bibelske fortællinger.

Ydermere sætter vi pris på den tillidsfulde relation til det nye og selvstændige færøske Bibelnævn. Nævnet har med virkning fra 19. november 2012 fået rettighederne til den autoriserede, færøske bibeltekst. Overdragelsen skete ved en festlig ceremoni i Nordens Hus i Torshavn. Oprettelsen af bibelnævnet har i øvrigt skabt nyt gåpåmod og entusiasme for den færøske bibelsag. Inden for nogle år har det færøske bibelnævn ambitioner om at blive til et fulddygtigt Bibelselskab med egen repræsentation i De Forenede Bibelselskaber, en udvikling, som Det Danske Bibelselskab støtter.

Anerkendelse til skolebøger fra branchen
”Lad en anden rose dig, ikke din egen mund, en fremmed, ikke dine egne læber”, lyder et af de mange kloge råd i Ordsprogenes bog. Derfor har det også været til stor opmuntring, at branchefolk og uvildige anmeldere i 2012 har lagt positivt mærke til Bibelselskabets virke.

Foreningen for Boghaandværk udvalgte i 2012 Skolebibelen fra Bibelselskabet som eksempel på godt boghåndværk i kategorien skolebøger, og Skolebibelen har derfor været udstillet på Det Kongelige Bibliotek.

Forlæggerforeningen har ligeledes haft et godt øje til Bibelselskabets satsning på skoleudgivelser. I december tildelte foreningen et særligt jubilæumslegat til Bibelselskabets undervisningskonsulent Sidsel Leth Svensson for hendes bemærkelsesværdige arbejde med at markedsføre Bibelselskabets produkter til folkeskolen.

Legatet kom efter, at flere fagtidsskrifter havde omtalt undervisningsbøger fra Bibelselskabets Forlag meget positivt.

I fagmagasinet folkeskolen skrev Birgitte Maria Smidt for eksempel om bogen Den røde tråd i kristendommens historie:

" ... en meget fin præsentation af kristendommens historie i Danmark og Europa ... bogen anbefales utvetydigt, da den med sig bærer klar formidling af et af de væsentligste punkter for kulturfaget kristendomskundskab."

I fagbladet Religionslæreren skrev Heidi Visbech Madsen om samme bog:

"Meget fornemt, overskueligt og læsevenligt ... glimrende materiale om et emne, som i sin helhed ellers kun er perifert berørt i skolesammenhæng".

I offentlighedens tjeneste
Som en almennyttig organisation skal Bibelselskabet ikke tilgodese aktionærer i forbindelse med alle disse aktiviteter. Bibelselskabet står som en kirkelig og kulturel bastion i offentlighedens tjeneste.

Når Bibelselskabet nu for andet år i træk kommer ud af et regnskabsår med sorte tal på bundlinjen, så går midlerne derfor også til fremover at sikre indsatsen med at oversætte, udgive og distribuere verdens vigtigste bog, Bibelen, i Danmark såvel som ude i den store verden.

En afgørende forudsætning for, at Bibelselskabets arbejde kan lykkes, er, at der er religionsfrihed. Retten til at tro og tænke er en helt basal menneskerettighed. Og frihed er en kristen kardinaldyd. Guds kærlighed tvinger ikke nogen, kærligheden sætter fri, lyder det igen og igen i Bibelen i forskellig orddragt.

Af samme grund står det som en milepæl i år 2012, at den kristne præst Youcef Nadarkhani, der var dømt til døden for at have forladt islam, efter massivt internationalt pres blev frigivet. Knap 20 kirkelige organisationer i Danmark bakkede sammen med Bibelselskabet op om støtten til Youcef Nadarkhani. Hans skæbne står tilbage som et symbol på, hvor vigtigt det er at give sin støtte til forfulgte kristne og til kampen for grundlæggende rettigheder til alle troende, der ellers må lide under undertrykkelse og mistænkeliggørelse i nogle af verdens mest brutale og ufrie samfund.

Med hjælp fra en stor og trofast kreds af mennesker har Bibelselskabet i 2012 blandt andet kunnet samle midler ind til tusinder af bibler på persisk og en lang række andre sprog. Vi har medvirket til, at en række bibelselskaber i fattige lande overhovedet har kunnet overleve. Og vi har kunnet sprede håb blandt børn i Østeuropa og i lande som Ghana og Swaziland med uddelinger af livsbekræftende bibelmaterialer og besøg fra de lokale bibelselskaber.

På grund af vedholdende opbakning har vi også fortsat kunnet støtte det dybt professionelle arbejde med satellit-kanalen SAT-7, som sender kvalitetsindhold om tro og kristendom til landene i Mellemøsten og Nordafrika. Bibelstof når på denne måde ind i stuerne langt inde i Iran og i andre lande, hvor det er ulovligt overhovedet at tale om Bibelen i det offentlige rum.

Midler fra DANIDA og samarbejde med organisationerne CISU og DMR-U har yderligere bidraget til, at vi har kunnet støtte humanitært arbejde i en række afrikanske lande for personer med hiv/aids. Den medmenneskelige indsats sker med inspiration fra beretningen i Lukasevangeliet om den barmhjertige samaritaner.

Størstedelen af vores internationale engagement i oversættelse af bibler, uddeling af bibelmaterialer og medmenneskelig hjælp med inspiration fra Bibelen sker nu som tidligere i tæt samarbejde med De Forenede Bibelselskaber. I kølvandet på finanskrisen har De Forenede Bibelselskaber måttet skære drastisk ned på en række områder. Det har gjort indsatsen sværere. Behovet for hjælp fra velstående lande som Danmark føles meget stærkt og tydeligt nu.

Det ypperste mål og den store vision bag det internationale bibelarbejde står dog uantastet: Opgaven er ikke afsluttet, før Bibelen er et tilbud til alle mennesker, uanset sprog og etnisk oprindelse.

Nogle mennesker antager, at vi må presse bibler ned over hovedet på folk derude i verden. Men det er slet ikke tilfældet. Efterspørgslen er langt større, end de midler vi og de øvrige bibelselskaber kan fremskaffe. Folk ønsker sig bibler, men mange af ønskerne kan endnu ikke opfyldes.

I den situation er vi i Det Danske Bibelselskab dybt taknemlige for de meget generøse bidrag, som tusinder af danskere stadig yder til det internationale arbejde med Bibelen. Donationerne og gavmildheden fylder os med respekt og ydmyghed.

Analyseinstituttet YouGov har påvist, at flittige bibellæsere giver langt mere til velgørenhed end folk, der aldrig læser i Bibelen. Folk, der har en bibel i deres husstand, giver også mere end de, der ikke har en bibel. Vi er egentlig ikke overraskede, for vi oplever gang på gang, hvordan Bibelen fører noget godt med sig. Men det er slående, at også uvildige analyser ganske håndgribeligt kan påvise Bibelens gavnlige indflydelse på det samfund, vi lever i.

Tak for samarbejdet
I Bibelselskabet kan vi trods de mange meningsfulde projekter og fremgang på mange områder bestemt da også mærke, at det har været krisetider i Danmark. Bogudgivelser, der har nogle år bag sig, mister hurtigere kundernes interesse. Landets boghandlere har det generelt svært. En del af vores ældre, meget trofaste givere og støtter er desværre gået bort. Tiden er blevet en mangelvare for flere og flere i dag.

Alle disse forhold minder os om, at Bibelselskabets arbejde beror på mange menneskers velvilje, tillid og samarbejde på kryds og tværs af kirkelige og kulturelle skel.

Vi kan ikke ret meget selv. Det må enhver, der har evnen til at opfatte, kunne se, tænker jeg. Kun ved at række hånden frem og indgå alliancer og knytte bånd kan vi lykkes.

Sådan vil det også være her i 2013, når vi forsøger at udvide Bibelselskabets virkefelt og kontaktflade endnu mere. Vi har brug for idéer, inspiration, konstruktiv kritik, opmuntringer, hjælpende hænder og munde, der løber over med alt det, hjertet er fuldt af.

Når vi i dag gør status over regnskabs- og kalenderåret 2012, er der derfor også særlig grund til at takke alle, som med tid, interesse, bogkøb, frivilligt arbejde samt store eller små donationer har medvirket til at opfylde Bibelselskabets formål: at åbne og udbrede Bibelen.

Tak til alle mine vidunderlige kolleger i Bibelselskabet. Tak til bestyrelse og forretningsudvalg. Tak til alle jer, der er tilstede her i dag og til de mange mennesker, I hver især repræsenterer. Tak for samarbejdet. Tak for tilliden. Tak for omsorgen.

Må Bibelselskabet med jeres støtte gå et år i møde, der - med eller uden lyd - kan få os alle til at vifte vildt med hænderne af glæde, næste gang vi ses.

Se Bibelselskabets regnskab for 2012.
Det sker i 2016

Børnebibelen, genfortalt af Johannes MøllehaveKendte bibelske historier genfortalt i et børnevenligt sprog
HimmelheltenDesværre udsolgt fra forlaget. Forventes ikke genoptrykt